آموزش ویزیتوری چیست؟ وظایف ویزیتور چیست؟ ویزیتوری چه تفاوتی با فروشندگی دارد؟ ویزیتور موفق چه خصوصیاتی دارد؟
بین وظایف ویزیتور و بازاریاب تفاوت بسیاری است. نقطه اشتراک هردو فروش و مشتری بیشتر است. تجزیه تحلیل و تحقیقات قبل از فروش از وظایف بازاریاب است، ویزیتور همان فروشنده است با ریزه کاری های خاص خود که در مقاله آموزش ویزیتوری به آن می پردازیم. دوره آموزش ویزیتوری برای موفقیت شرکت بسیار مهم است. معرفی محصول و اثبات آن در بازار برای فروش سازمان بسیار مفید است که این مراحل نیاز به آموزش تخصصی دارد زیرا ویزیتوری به سبک سنتی پاسخگو نیست و نیاز به اصول علمی دارد.
4 اصل مهم در ویزیتوری موفق
اصول زیر در آموزش ویزیتوری باعث افزایش میزان فروش و ویزیتوری موفق می شود:
تاکید آموزش ویزیتوری بر داشتن طاهری آراسته و مرتب
ویزیتوری که با وضعیت و پوششی نامطلوب وارد فروشگاه یا سازمانی می شود نباید انتظار فروش بالا داشته باشد. آراستگی سر و صورت، لباس، کیف و کفش از نکات مهم در آموزش ویزیتوری است. شاید مرتب بودن کیف و کفش بنظر مهم نیاید اما حتی اگر یک ویزیتور برای پیدا کردن مثلا یک خودکار زمان زیادی صرف کند، نشان از غیر حرفه ای بودن آن است. پس حتی مرتب بودن داخل کیف هم مهم است.
داشتن اعتماد به نفس و قدرت بیان
اعتماد به نفس و قدرت بیان در هنگام ورود، جذابیت، ظرافت و انتخاب جملات مناسب ویزیتور یک اصل مهم است. در آموزش ویزیتوری می آموزید که در مرحله اول به سراغ فروش نروید و ابتدا چطور مخاطب را جذب کنید و همچنین عبارت های مثبت و تاثیر گذار در افزایش فروش را فرا می گیرید.
انجام فروش و ویزیت داخل فروشگاه
یکی از نکات مهم در آموزش ویزیتوری که نباید فراموش کنید این است که به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی خارج از فروشگاه، کار ویزیت را انجام ندهید. در فروشگاه صاحب فروشگاه بهتر می تواند تصمیم گیری کند و محصولات شما را بخرد.
ورود به صحبت های فروشگاه دار و مشتری ممنوع
مهم ترین اولویت برای فروشگاه دار شما و محصولاتتان نیستید بلکه مشتری است. آموزش ویزیتوری برای جلوگیری از اینکه به یک ویزیتور غیر حرفه ای و مزاحم تبدیل شوید، تاکید دارد که وارد صحبت های فروشنده و مشتری نشوید. وارد شدن به صحبت ها و بیرون کردن سریع مشتری یک اشتباه بزرگ است. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که در موقع کار ممکن است مشتریان دیگر هم وارد فروشگاه شوند، پس باید از حاشیه رفتن بپرهیزید و ثبت سفارش کنید.
دوره آموزش ویزیتوری برای چه کسانی کاربرد دارد؟
دوره آموزش ویزیتوری برای افرادی که مشغول معرفی محصولات به بازار و ویزیتوری هستند و همچنین مدیران فروش شرکت های پخش بسیار موثر است و کاربرد دارد.
آموزش ویزیتوری چه مزایایی دارد؟
مزایای زیر نتیجه شرکت در دوره های آموزش ویزیتوری است:
- روش های ثبت سفارش بیشتر از صاحب فروشگاه
- نحوه برقراری ارتباط موثر
- آموزش ویزیتوری برای ارائه مشاوره به فروشندگان فروشگاه برای فروش بیشتر
- آموزش نحوه رفتار مناسب با فروشنده ها
- راهکارهای مناسب برای قرارگیری محصول در جای مناسب از فروشگاه
آموزش ویزیتوری و فروش حضوری
در این قسمت از آموزش ویزیتوری به تکنیک های ویزیتوری و فروش حضوری می پردازیم:
نمایش محصولات با کیفیت
در هر حوزه ای که فعالیت دارید سعی کنید محصولات خود را در اندازه ها و گونه های مختلف به نمایش بگذارید. برای مثال اگر یک عکاس هستید، عکس را در اندازه های مختلف به نمایش بگذارید. این گونه مشتری می تواند محصولاتی که می توانید ارائه دهید را ببیند و انتخاب راحت تری داشته باشد.
ایجاد فضایی آرام و لذت بخش
یکی دیگر از مواردی که در آموزش ویزیتوری تاکید می شود ایجاد فضایی آرام و لذت بخش است. پس باید با استفاده از تجهیزات عالی و بروزمحیطی حرفه ای ایجاد کنید. اینگونه ارزش و کیفیت کارتان به مشتری ثابت می شود.
ارائه حداقل گزینه ها
ارائه گزینه های زیاد به مشتری باعث گیج شدنشان می شود و اینگونه دیگر تمایل به خرید ندارند. نکته مهم در آموزش ویزیتوری این است که برای مثال از بین 300نمونه کار خود، بین 50 تا 75 مورد با کیفیت تر را در قالب یک آلبوم نمونه کار به مشتری ارائه دهید.
تحویل حضوری محصول نهایی به مشتری
در حوزه فعالیت خود سعی کنید از این تکنیک استفاده کنید. حتی اگر راه مشتری دور بود یا زمان برای مراجعه نداشت، با آرامش و بدون اصرار بگویید؛ ارسال محصول برای شما هزینه اضافه دارد یا در صورت امکان همان روز خرید محصول را به مشتری تحویل دهید.
در کار خود بهترین باشید
قبل از هرچیز به تجربیات اندی پرستون از نحوه آماده شدن برای یک جلسه تا ارائه و برنامه ریزی برای فروش دقت کنید:
"معمولا بسیاری از فروشندگان آسانترین روش را برای فروش انتخاب میکنند. بنابراین به برقراری ارتباط از طریق تماس تلفنی و یا ارسال ایمیل میپردازند. از طرفی، مشتریان و مشتریان احتمالی به راحتی میتوانند ایمیلها و تماسها را نادیده بگیرند و در نتیجه فرایند فروش سختتر صورت میگیرد."
با در نظر گرفتن این تجربیات به ادامه آموزش ویزیتوری میپردازیم:
قدرتمند ترین نکته برای جذب مشتری، برگزاری یک جلسه حضوری است. اما باید برنامه ای از پیش تعیین شده داشته باشید در غیر اینصورت ممکن است شکست بخورید. در جلسات حضوری تمام تمرکز و توجه افراد را می توانید جلب خود کنید، همچنین می توانید اطلاعاتی درباره روحیات، علایق و انواع نیازهای مشتری به دست آورید. درست است که جلسات حضوری وقت گیر هستند اما تیم فروش را برای موفقیت توجیه کنید و بر صرف وقت در این راستا تشویق کنید.
تحقیق درباره مشتری
قبل از ملاقات و جلسه حضوری در مورد شرکتی که قصد فروش به آنها را دارید تحقیق کنید، وب سایت آنها را بررسی و اخبار و اطلاعیههای مربوط به شرکت آنها را دنبال کنید و به دنبال نکاتی باشید که بتوانید از آنها در جلسه استفاده کنید و به فروش شما کمک کند.
اگر طرف مقابل شما شرکت نیس و یک فرد است، پیشینه او(مقالات، بیانیه ها و...) از طریق گوگل، فیس بوک، لینکدین و غیره استخراج کنید.
توضیح مزایا
در دوره های آموزش ویزیتوری تاکید می شود که اگر امکان فروش محصول شما به صورت دیجیتالی و فیزیکی وجود دارد، مزایای هر محصول را توضیح دهید اما سعی کنید مشتری را به سمت محصول مطلوب خودتان سوق دهید. برای مثال یک عکاس هم می تواند عکس دیجیتال(فایل عکس) تحویل دهد و هم می تواند عکس چاپ شده تحویل دهد.
ارائه گزینه های اضافی
با توجه به همخوانی محصولاتتان با ارزشهای برند و پایگاه مشتریانتان میتوانید نمونههای آلبومی و یا محصولاتی خاص تولید کنید که هر جایی پیدا نمیشود، این کار فروش بیشتری به دنبال خواهد داشت.
انتشار عکس محصولات در شبکه های اجتماعی
احتمال خرید توسط مشتریانی که قبل از مراجعه حضوری از طریق شبکه های اجتماعی با محصولات شما آشنا شده اند بیشتر است.
راهکارهای به دست آوردن اولین مشتری
در ادامه به بررسی موثرترین فوت و فن های بدست آوردن اولین مشتری می پردازیم که مشتری های بعدی هم به دنبال آن می آیند:
به خودتان فرصت دهید
قبل از شروع کار سعی کنید هزینه های 6ماه تا یکسال آینده خود را داشته باشید؛ اینگونه میزان ریسک های شما کمتر می شود در نتیجه شانس موفقیتتان افزایش می یابد. سازمان هایی که با وجود آینده ای خوب با شکست مواجه می شوند، به دلیل این است که سرمایه کافی برای ادامه دادن و منتظر ماندن ندارند. این در صورتی است که یافتن اولین مشتری ممکن است مدت ها زمان ببرد.
صحبت کردن با هرکسی که می شناسید
یکی از روش های خوبی که برای جذب مشتری در دوره آموزش ویزیتوری حرفه ای معرفی می شود، ارسال ایمیل به همه افرادی است که می شناسید. این روش برای معرفی کسب و کار خوب است اما صحبت کردن رو در رو با نفرات کمتر اما تاثیرگذار تر، بازدهی بهتری نسبت به ارسال ایمیل دارد. پیشنهاد می شود هنگام صحبت با دیگران درمورد کسب و کارشان سوال نکنید و تمرکز خود را روی پیشنهاد های همکاری و اینکه آیا می توانند شما را به دیگران معرفی کنند یا نه بگذارید که این کار تاثیرگذارتر خواهد بود.
برقراری ارتباط با اطرافیان
بیشتر افراد تمایل دارند با کسانی که آنها را به خوبی می شناسند و اعتماد دارند معامله کنند. بسیاری از توافق ها ممکن است در مراسم های مذهبی، مسابقات، فعالیت های داوطلبانه و... نهایی شود. البته نباید مردم شما را اینگونه بشناسند که همیشه در این مراسمات به دنبال اهداف خود هستید. همیشه در هریک از این اجتماعات بر روی تبدیل شدن و شناخته شدن به عنوان یک فرد خوب و مفید تمرکز کنید و اطمینان داشته باشید که پس از آن فرصتهای مختلف کسب و کار بصورت خودکار و بدون هیچ گونه اجباری بسمت شما می آیند.
شرکت و فعالیت در جمع های مرتبط کاری
یکی از مسائلی که در آموزش ویزیتوری بر آن تاکید می شود، شناسایی و شرکت در رویدادهای جمعی مرتبط با کسب و کارتان است. در این رویدادها ضمن معرفی خودتان در هرزمینه ای که می توانید به دیگران کمک کنید. از این کمک ها و کارهای داوطلبانه نتایج خوبی می توانید به دست آورید.
همکاری با رقبا
در صورتیکه رقبای خود را یک دشمن درنظر بگیرید که باید آن را شکست دهید، تعداد زیادی از آن ها را از دست می دهید اما یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام دهید شناسایی و برقراری ارتباط با رقبا است. ممکن است در این ارتباطات رقبا به حجم بالای کارخود و کارهایی که از عهده و توانایی آن ها خارج است اشاره کنند و از شما درخواست همکاری داشته باشند. اینگونه باعث می شود توانایی شما و همچنین رقیبتان نسبت به پشتیبانی کارها در مقایسه با فعالیت به صورت جدا افزایش یابد.
آموزش ویزیتوری و بهره گیری از شبکه های اجتماعی
برخی از شبکه های اجتماعی مثل توئیتر،فیسبوک،لینکداین و گوگل+ فرصت های خوبی را برای برقراری ارتباط با گروه های هدف پیشنهاد می دهند. اما باید دقت کنید که بصورت عاقلانه از آنها استفاده کنید و باعث به هدر رفتن وقت شما نشود.
بهینه سازی وب سایت خود برای موتورهای جست و جو
فرآیند بهینه سازی سایت و کسب مشتری و فروش ممکن است چندین ماه زمان ببرد. اما گاهی ممکن است این فرآیند سریع تر پیش برود.
صحبت کنید
سازمان هایی که از سخنرانان دعوت می کنند مطالب جدیدی را برای اعضا بازگو کنند، همیشه به دنبال کسانی هستند که حتی فقط یک مطلب جدید ارائه دهد که در این مواقع ممکن است برای اشتراک گذاری مطالب با شما هم ارتباط برقرار کنند.
روی آوردن به نویسندگی
همه افراد علاقمند به نویسندگی نیستند اما تیم سانسل در دوره آموزش ویزیتوری خود پیشنهاد می کند که در کنار وبلاگ نویسی برای چندین انتشارات مختلف که می دانید مشتریان شما جز مخاطبان آن هستند، اقدام به نوشتن مطلب کنید.
استفاده از روابط عمومی
سرویس رایگان Help A Repoter Out خدمتی است برای مرتبط ساختن منابع با خبرنگاران که می توانید در آن عضو شوید. از این طریق هر روز ایمیلی را دریافت می کنید که در آن از منابع مورد علاقه خبرنگاران نام برده شده و اگر ایمیلی مرتبط با کسب و کار شما بود، می توانید در محتوای منتشر شده یکی از این تامین کنندگان محتوا باشید که از این طریق اقدام به تحریر یک مطلب کرده اید که باعث معرفی شما و سازمانتان می شود.