سانسل
انواع فروشنده - فروشنده مناسب فروشگاه شما کدام است؟

انواع فروشنده - فروشنده مناسب فروشگاه شما کدام است؟

انواع فروشنده روش شناخت آن ها از دغدغه های اصلی کارفرمایان و مدیران است. کارفرمایان قبل از استخدام فروشنده برای خود باید بتوانند به این دو سوال برای خود پاسخ دهند: چگونه فروشنده پیدا کنم؟ بهترین فروشنده برای کار من چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ 
انواع فروشنده وجود دارند که ممکن است در رزومه نوشتن ماهر باشند اما در کار و عمل نه، پس باید دقت کنیم که با استخدام بهترین و مناسب ترین فروشنده در زمان و هزینه های خود صرفه جویی کنیم.
 
انواع فروشندگی

دسته بندی انواع فروشنده

در میان انواع فروشنده، باید فروشنده ای را انتخاب کنیم که قدرت بالایی در جذب مشتری داشته باشد. انواع فروشنده به 4 دسته تقسیم می شوند که براساس نوع کار و مشتری باید یک یا دو نوع و یا در صورت امکان هر چهار نوع فروشنده را در جمع فروشندگان خود داشته باشید. دسته بندی فروشندگان به شرح زیر است:
 

فروشنده شکارچی(صیاد)

اگر در کسب و کار خود میزان محصول کم و سود بالایی دارید مثل خرده فروشی محصولات گران قیمت ساختمان، خودرو و... بهترین انتخاب از میان انواع فروشنده، فروشنده شکارچی است. این فروشنده پس از پیدا کردن مشتری ایده آل برای اثر بخشی معامله زمان زیادی صرف میکند. این نکته را درنظر داشته باشید که این نوع فروشنده برای ارتباط بلند مدت با مشتری گزینه خوبی نیست.
 

فروشنده کشاورز

فروشنده کشاورز بهترین گزینه برای ارتباط دائم با مشتریان و پیشنهاد محصولات جدید به آن ها است.
 

فروشنده پیش آهنگ(پیش قراول)

اگر برای افزایش سهم کسب و کار خود در بازار تمایل دارید نقاط مختلف جغرافیایی پیشرفت کنید، ممکن است انواع فروشنده با خصوصیات آن بازار آشنا نباشند پس بهتر است یک فروشنده پیش آهنگ از آن منطقه داشته باشید. اگر این فروشنده را از بین فروشندگان یکی از رقبا خود در آن منطقه انتخاب کنید، شرایطی عالی پیش رو خواهید داشت.
 
فروشنده پیش آهنگ
 

فروشنده چوپان(فروشنده گله دار)

فروشنده ای که چهره شناخته شده دارد و با ماهیت بازار آشنایی دارد، برای توسعه فروش و معرفی محصولات گزینه خوبی است. انواع فروشنده شاید این قابلیت را نداشته باشند اما این فروشنده قادر است مشتریان را شبیه یک گله به سمت محصولات جدید هدایت کند.

مهم ترین نکات قبل از استخدام فروشنده

  • با ارزیابی عملکرد، روند استخدام را به صورت حرفه ای پس از انتخاب فروشنده پیش ببرید.
  • با افراد واسطه و معرف انواع فروشنده در ارتباط باشید و مصاحبه های متعدد انجام دهید.
  • از مقایسه کارجویان با فروشندگان قبلی خود بپرهیزید.
  • با  سرپرست فروش برای استخدام فروشنده مشورت کنید.
  • نکاتی مثل رفتار، گفتار، استعداد و تجربه فروشنده را حتما زیر نظر داشته باشید.


استخدام فروشنده


مقایسه انواع تیپ شخصیتی فروشنده

در ادامه مبحث انواع فروشنده قصد داریم به مقایسه تیپ شخصیتی فروشندگان و نقاط ضعف و قوت آن ها بپردازیم که در این راستا دانشگاه هیوستون تگزاس طی 3سال تحقیقاتی با تحلیل رفتار و عملکرد هزار فروشنده انجام داده است. در نتیجه این تحقیقات فروشندگن از لحاظ شخصیتی به سه دسته تقسیم می شوند. در دنیای واقعی ممکن است برخی به صورت ترکیبی شخصیتی از هر سه نوع را داشته باشند اما اکثرا فقط تمایل به یکی از دسته ها دارند.


فروشنده ارتباطی

فروشنده ارتباطی تمایل دارد شخصیتی دوست داشتنی برای دیگران داشته باشد به همین دلیل تلاش می کند که با مشتریان خودمانی شود و رفتار گرمی داشته باشد. این نوع فروشندگان برای فروش تلفنی(بدون برنامه و شناخت فرد پشت خط) موفق خواهند بود.

  • نقاط قوت: در برقراری ارتباط و تنظیم قرار ملاقات بسیار راحت هستند و هیچ ترس و استرسی قبل و یا حین مذاکرات فروش ندارند.
  • نقاط ضعف: به دلیل اینکه به دنبال پاسخ سریع از طرف خریدار هستند، در پیگیری فرآیند فروش با اکراه و ضعیف عمل می کنند.


فروشنده اطمینان دهنده

نوع دیگر از انواع فروشنده که به آن ها لقب فروشنده اطمینان دهنده داده اند، همه دوست دارند شخصیتی قابل احترام برای دیگران داشته باشند.

  • نقاط قوت: این نوع فروشنده به دلیل شناخت کامل از همه جزئیات عملکردی و ارزش های پیشنهادی محصولات، در پاسخ دهی به سوالات مشتری بسیار موفق است که می تواند موجب توسعه سطح ارتباط مشتری بالفعل با برند شود.
  • نقاط ضعف: نه گفتن و عدم پذیرش در کار این فروشندگان نیست و برای خاتمه فرآیند مذاکره فروش علاقه و توانایی ندارند.


انواع تیپ شخصیتی فروشنده


فروشنده وادار کننده

این فروشنده شخصیتی جدی دارد و به دنبال رقابت در کار است.

  • نقاط قوت: در میان انواع فروشنده، این نوع تیپ شخصیتی با بیان قوی و اعتماد به نفسی که دارد، مشتری را مجبور به قبول کردن نظر خود می کند و حتما مذاکره فروش را به نتیجه می رساند و تبدیل به پول می کند.
  • نقاط ضعف: شخصیت عجولی دارد و از بین مشتریان تعدادی  را گلچین می کند و بقیه را نادیده می گیرد.


بررسی نتایج تحقیقات پیرامون انواع تیپ شخصیتی فروشنده

  • 20% فروشندگان از نوع فروشنده ارتباطی، 70% از نوع فروشنده اطمینان دهنده و 10% فروشنده وادار کننده 
  • در نتیجه در تشکیل یک تیم فروش اکثر فروشندگان از نوع فروشنده اطمینان دهنده هستند و اغلب زمان زیادی صرف مذاکره میکنند و نه گفتن برایشان دشوار است.
  • به دلیل کمبود زمان مدیرفروش در مقابل فروشنده خود قرار می گیرد.
  • مدیر فروش از مدت مکالمه یا مذاکره فروشنده رضایت ندارد.

تیم فروش سانسل سعی می کند به عنوان مدرس و مشاور فرآیند فروش را تجزیه و پس از شناسایی شخصیت و نحوه عملکرد هر فروشنده، هر بخش را به فروشنده ای که در آن قوی تر است، محول کند. در نتیجه ابتدا باید انواع فروشنده و تیپ شخصیتی آن ها را بشناسید و از محول کردن تمام فرآیند فروش به همه افراد بپرهیزید.


فروشنده وادار کننده در میان انواع فروشنده


 

ارسال نظر

نام شما:

نظر شما:
نکته: HTML ترجمه نمی شود!

آموزش مهارت های فروش و بازاریابی در سانسل
  • شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
  • تلفن: 09131098875
  • ایمیل: info@sansell.ir