سانسل
بینش مشتری چیست و چه اهمیتی دارد؟

بینش مشتری چیست و چه اهمیتی دارد؟

بینش مشتری برای اطمینان از آینده کسب و کارها الزامی است و به معنای پذیرش و درک نیاز مشتری است. برای استفاده کردن از تجربه های مشتری باید با دقت به نظرات آن گوش دهید. پس از گوش دادن باید بتوانید مشتریان خود را درک کنید.  در صورت کاربردی بودن، کسب و کار در مسیر پیشرفت و کیفیت بهتر حرکت می کند. بینش مشتری را می توان به نوعی تجزیه و تحلیل رفتار مشتری معنا کرد که از آن طریق خدمات و محصولات مورد نیاز مشتری را می توان حدس زد. این روش یکی از روش های به روز است که می تواند کمک کند از رقبا خود فاصله بگیرید.

از طریق ابزارهایی که برای شناخت بینش مشتری وجود دارد، میتوان به نتایج خوبی دست یافت و بر اساس آن ها به ارائه محصول یا خدمت طبق خواسته و نیاز مشتری پرداخت. با توجه به اینکه رفتار مشتریان همیشه درحال تغییر است و حتی بین گروه های سنی مختلف است، می تواند با علم انسان شناسی محرک های اجتماعی و فرهنگی بین مشتریان را کشف می کند و باعث افزایش فروش می شود.
 

جمع آوری داده برای بینش مشتری چگونه است؟

یک چالش مهم برای Consumer Insight، جمع آوری داده است. از طریق فاکتورهای زیر می توانید به بهترین نتیجه در جمع آوری داده دست یابید:

کیفیت بالا داده ها 

یکی از واجب ترین موارد در این موضوع، کیفیت داده است. نداشتن داده با کیفیت شما را به اشتباه می اندازد و نتیجه دلخواه را نخواهد داشت.
 

داشتن تیم تحلیلی متخصص برای بینش مشتری

وجود تیمی که با نیازها و رفتار های مشتری آشنایی داشته باشد و بتواند داده های جمع آوری شده را تجزیه تحلیل کند، در بسیار مهم است. در صورت نداشتن یک تیم تحلیلی خوب، فهمیدن اطلاعات داده ها سخت است.
 
بینش مشتری و افزایش فروش
 

در نظر گرفتن نتیجه تحقیقات مشتری

بینش مشتری برای درگیر شدن با مشتری از نظر عاطفی کمک می کند و برای اینکه این اتفاق به خوبی بیفتد، نباید نتایج تحقیقات و آزمایش ها را هرچه که باشد نادیده بگیرید.
 

بازاریابی پایگاه داده

برای اینکه بتوانید از بازاریابی بانک های اطلاعاتی مشتریان برای ایجاد روابط بهره ببرید باید از بازاریابی پایگاه داده استفاده کنید. البته این رابطه شخصی از نوع تجاری است که برای مشتریان مختلف کاربرد دارد. بازاریابی پایگاه داده به علت اینکه بینش مشتری هنوز یک امر تئوری است، بسیار با اهمیت است مخصوصا در شرایطی که هدف آزمایش و یادگیری باشد.
 

چه تفاوتی بین تحقیقات بازار و بینش مشتری وجود دارد؟

تلاش هایی که برای جمع آوری اطلاعاتی مثل بازار، اندازه بازار ومشتریان انجام می شود، تحقیقات بازار گفته می شود. برای مقایسه بهتر تحقیقات بازار و بینش مشتری می توان اینطور بگوییم که از طریق تحقیقات بازار می توانیم با خبر شویم چه اتفاقی افتاده و از طریق بینش مشتری می توانیم دلیل رخ دادن اتفاق را بفهمیم و کمک می کند تا بتوانیم بهترین تغییرات را برای کسب رضایت مشتری انجام دهیم.
 
راه های کسب رضایت مشتری در بینش مشتری

 

بینش مشتری چه تاثیری بر تقویت تلاش های بازاریابی دارد؟

تجزیه تحلیل و آنالیزی که بینش مشتری ارائه می دهد، نشان می دهد که آیا شما می توانید کسب و کاری که انتخاب کرده اید را اداره کنید یا نه. همچنین برای حرکت در مسیری درست می توانید با دقت کردن به طرز صحبت مشتری درمورد کالا یا خدمات، اطلاعات مفیدی در مورد نیاز مشتری به دست آورید.
 

بینش مشتری چه تاثیری روی سفر مشتری دارد؟

بینش مشتری کمک می کند تا شرکت ها و فروشندگان سفر مشتری خود را رسم کنند و ایرادات آن را شناسایی کنند. از این طریق یک تجربه کاربری خوب به دست می آید.همچنین کمک می کند تا از طریق سفر مشتری به آگاهی و فروش بالا دست یابید.
 
تاثیر بینش مشتری در بازاریابی
 

شخصی سازی بازاریابی چیست و بینش مشتری چه تاثیری در آن دارد؟

به روشی که در آن شرکت ها تصمیم می گیرند به جای بازاریابی هدفمند با کل بازار صحبت و تعامل کنند، بازاریابی گسترده یا Mass Marketin می گویند. بازاریابی گسترده بیشتر توسط شرکت هایی استفاده می شود که محصولات یا خدماتی دارند که اکثر مردم از آن استفاده می کنند. مثل خمیر دندان یا مواد شوینده. این محصولات برای فروش بیشتر نیاز به شخصی سازی کردن تبلیغات ندارند.

در دنیایی که رقابت برای محصولات زیاد است، شخصی سازی برای برندهای خرده فروش امری بسیار ضروری است. زیرا باعث برقراری ارتباط بهتر، رساندن پیام واضح تر و جذب و حفظ مشتری می شود. در نتیجه می تواند به صاحبان مشاغل کمک کند که متوجه این امر شوند که به چه علت یک مشتری برندی را به برند دیگر ترجیح داده است و دلیل اولویت بندی آن چه بوده.مثلا در سایت Netflix با استفاده از مشاهدات قبلی، رفتار مخاطب را حدس می زند و محتوای مورد علاقه اش را به او ارائه می دهد. 

بینش مشتری چه از الگوریتم، داده یا ترکیب داده های خارجی و داخلی استفاده کنید، به شما در اصلاح نحوه برقراری ارتباط با مشتریانتان کمک می کند. این بینش ها و استفاده از آن برای یادگیری و درک بهتر مخاطب و همچنین پیدا کردن اطلاعات عمیق‌تر و کاربردی‌تر که منجر به پیشرفت کسب و کار شود، ضروری است.
 
تحلیل بینش مشتری
 

استفاده از بینش مشتری در شروع کار چگونه است؟

در ادامه چک لیستی ارائه شده است که از طریق آن بتوانید در شروع کار از بینش مشتری بهره ببرید:
  • قبل از شروع تحقیقات، از چیزی که می خواهید یاد بگیرید و متوجه شوید، مطمئن شوید.
  • شناسایی منابع، نحوه جمع آوری منابع، اطمینان از وقت و تعداد کارمندان برای انجام مسئولیت ها
  • مشخص کردن روش جمع آوری اطلاعات، مشخص کردن گروه مخاطبین، تصمیم گیری برای اینکه از نظرسنجی استفاده می کنید یا نه.
  • مشخص کردن روش استفاده از داده ها. بعد از به دست آوردن داده ها، تاثیری که ممکن است بخش ها، فرآیندها، استراتژی ها و ابتکارات روی کسب و کارتان بگذارد را بررسی کنید.
 
نکته: شاید در ابتدای کار جمع آوری بینش مشتری کار سختی به نظر بیاید اما با گذر زمان بهترین روش ها و ابزارها برای جمع آوری اطلاعات به دستتان می آید. پس اگر به دنبال مشتری محوری هستید و جذب مشتری برایتان مهم است، نترسید و هرچه زود تر جمع آوری بینش مشتری را آغاز کنید.
 
بینش مشتری چیست؟
 

مزایای تحقیق بینش مشتری برای بازاریابی چیست؟

با استفاده از تحقیق بینش مشتری امکان ارائه استراتژی های آگاهانه برای بازاریابی به کسب و کارها داده می شود و همچنین برندها می توانند مسیر خود را از بازاریابی انبوه به بازاریابی شخصی تغییر دهند. با تمرکز کردن بر بینش مشتری به جذب مشتری بیشتر و بازگشت سرمایه خواهیم رسید.
 

ویژگی های بینش مشتری B2B و B2C

تفاوت های ظریفی بین مشتریان بازارهای فروش B2B و B2C وجود دارد که بازاریابان حرفه ای به آن توجه می کنند. شخصی سازی در صورتی موثر است که مبتنی بر بینش مشتری باشد. بینش مشتری B2B نسبت به B2C منطقی تر است، جمع آوری و بررسی بازخوردهای مشتری تنها در 36درصد شرکت های B2B انجام می شود اما 61درصد شرکت های B2C به بینش مصرف کننده و درک احساس او از برند توجه می کنند. شرکت های B2B باید به این موضوع اهمیت بیشتری بدهند تا بتوانند سرمایه گذاری های خود را گسترش دهند.
 
تحلیل بینش مشتری
 

تحولات اخیر در جهان چه تاثیری بر بینش مشتری داشته است؟

ویروس کرونا بر روی رونق و یا رکود کسب و کارها هم تاثیر شگفت انگیز زیادی داشت که با چالش های شغلی زیادی همراه بود. با شیوع ویروس کرونا بینش مشتری به شدت دگرگون شد. مهم ترین تغییرات رفتار مشتریان در این دوره؛ رشد خرید آنلاین، کم شدن استفاده از پلاستیک، دورکاری و کار در خانه است که نحوه تعامل مشتری با برندها را دگرگون کرده است.
کارشناسان و بازاریابان حرفه ای فروش باید در طول زمان و به طور مستمر بینش مصرف کننده را استخراج کنند تا درک درستی از هدف ها و نیازهای جدید مشتریان داشته باشند.
 

چگونه میتوان بهترین کانال های بازاریابی را انتخاب کرد؟

بهترین کانال های بازاریابی را می  توان از بینش مشتری دریافت کرد. چون امکان دارد برخی از ویژگی ها برای یک مشتری جذاب باشد اما برای همه اینگونه نباشد. به دلیل اینکه عوامل زیادی روی تصمیم خرید مشتری تصمیم می گذارند، برای شناسایی کانال های بازاریابی، برندها می توانند از طریق دریافت و تحلیل بینش مصرف کننده با قدرت بیشتری جلوه کنند.
 

بینش مشتری بر چه عواملی تاثیر می گذارد؟

بینش مشتری علاوه بر جذب مشتری و که به آن اشاره شد، بر عوامل زیر تاثیرگذار است:
 

مسیریابی بازاریابی و بازگشت سرمایه

با استفاده از بینش مشتری میتوانید به رفتارهای خاصی که مشتریان در مواقع مختلف نشان می دهند، دست یابید. اینگونه برای هزینه های بازاریابی در کانال های خاص توجیه قابل قبولی دارید. در نتیجه زمان کمتری برای حدس و گمان لازم دارید و بهینگی بازاریابی و فرآیندها را به دنبال دارد. نکته قابل توجه این که تحقیقات به صورت جامع و کامل، بازگشت سرمایه در بازاریابی را به دنبال دارد. 
 
برنامه ریزی آینده توسط بینش مشتری
 

برنامه ریزی آینده

رفتار مصرف کننده در زمان های مختلف تغییر می کند. یکی از دلایل تغییر رفتار و عادت مشتری، تحولات فناوری است که اگر برندی خود را با این تغییرات هماهنگ نکند از بازار رقابت عقب می ماند. برند ها موظف اند در راستای این تغییرات به تغییرات رفتار مشتری هم پاسخی آگاهانه بدهند.
 

فرصت های جدید توسعه و رشد برند

میزان فروش و شناسایی مشتریان جدید از عواملی است که با توجه به آن می توان نیاز به توسعه محصول را تشخیص داد و در نتیجه آن چیزی به بازار عرضه می شود که مشتری به آن نیاز دارد.
 

توسعه استراتژی های بازاریابی هدفمند

تلاش های تیم بازاریابی با استفاده از بینش مشتری هدفمند می شود. با شناسایی موارد زیر می توانند به درک عیق تری از این موضوع برسند:
  • چه عواملی بر تصمیم خرید مشتری تاثیر می گذارد
  • مشتری از کجا و در چه زمانی خرید می کند
  • مشتری توقع چه برخوردی دارد
  • عوامل خارجی که بر عادات و الگوهای خرید مشتری تأثیر می گذارد
 
 

شنیده شدن مشتریان

مشتریان به دلیل اینکه به دنبال حس ارزشمند بودن هستند، برندی را انتخاب می کنند که نیازهایشان را درک کرده باشد. بینش مشتری، مشتری را در یک گفتگویی قرار می دهد که اعتماد قویی را بین مشتری و برند ایجاد می کند. مواردی مثل ثبت تجربه دوستانه، خوشامدگویی به مشتری، راحتی و سرعت دریافت خدمات یا محصول، برای مصرف کنندگان اهمیت زیادی دارد که اگر رعایت شود، مزیت رقابتی خوبی برای برند دارد.

ارسال نظر

نام شما:

نظر شما:
نکته: HTML ترجمه نمی شود!

آموزش مهارت های فروش و بازاریابی در سانسل
  • شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
  • تلفن: 09131098875
  • ایمیل: info@sansell.ir