تیم فروش متشکل از افراد خبره و فعالیت های دسته جمعی، اصلی ترین اقدامات برای فروش است. فروشنده یک محصول یا خدمت خط مقدم فعالیتهای شرکت است زیرا مشتری با ایشان در ارتباط بوده و هرگونه تجربه منفی یا مثبتی که فروشنده برای مشتری بسازد میتواند به ضرر یا به نفع شرکت تمام شود. در ادامه با اصول و قواعدی که برای تشکیل تیم فروش باید به آنها توجه کنید اشاره خواهیم داشت. با ما همراه باشید.
اصول و قواعد تشکیل تیم فروش چیست؟
موارد زیر از مهم ترین اصول و قواعدی است که برای تشکیل تیم فروش باید در نظر بگیرید:
استعداد فروش و فروشندگی
شما به عنوان مدیر یک مجموعه باید در استخدام افراد دقت کنید که کارجویان فروشندگی را به خوبی آنالیز کرده و ایشان را زیر ذره بین خود قرار دهید. فروشندهها به لحاظ شخصیتی باید دارای ویژگیهای خاصی همچون وظیفه شناسی، ابتکار عمل، سماجت، خلاقیت، علاقمندی، تعهد، روابط اجتماعی قوی و مدیریت زمان باشند. برای تشکیل تیم فروش باید بررسی کنید که داوطلبانی که به لحاظ شخصیتی ویژگیهای لازم را دارند دارای اولویت بیشتری برای استخدام هستند. راههای مختلفی برای تحلیل و بررسی شخصیت افراد وجود دارد که تستهای شخصیتی مهمترین آنها است. هنر گوش دادن و شنیدن ویژگی مهم دیگری است که یک فروشنده باید داشته باشد. برای دریافتن اهمیت این موضوع، یک فروشنده ایدهآل (از دید خودتان) را به یاد آورید؛ از یک فروشنده خوب چه انتظاری دارید؟ همان ویژگیها، ویژگیهایی است که در تکمیل تیم فروش خود باید به آن توجه کنید.

هدف گذاری کنید
زمانی که قصد استخدام یک فروشنده خوب را دارید باید هدف گذاری صحیح و شفافی داشته باشید. هدف شما در فرایند فروش چیست؟ افزایش تعداد کمی مشتریان، بالا رفتن رضایت مشتری، سود بیشتر و ... از جمله هدف گذاریهایی است که باید داشته باشید. فردی که قرار است بخشی از تیم فروش شما باشد باید از این هدفها اطلاعات کسب کند.
شریک کردن تیم فروش در سود به میزان منصفانه
متاسفانه برخی از مدیران به صورت ناعادلانه سود را میان کارمندانشان تقسیم میکنند؛ به عنوان مثال زمانی که یک فرد خلاق و قابل در تیم شما حضور دارد و تلاش زیادی برای رساندن شرکت به سود میکند باید از سهم بیشتری نسبت به کسانی که دغدغه فروش بالا ندارند داشته باشد. چنانچه حاضر به پرداخت هزینههای یک فروشنده خوب نباشید به زودی تیم خود را از میدان رقابت حذف خواهید کرد.
به روز رسانی اطلاعات
یک تیم فروش حرفهای به صورت روزانه در حال به روز کردن اطلاعات خود در خصوص فروش و فروشندگی هستند. همانطور که میدانید سرعت انتقال اطلاعات در جهان امروز به شدت بالا رفته است و عقب ماندن از این روند به معنای عقب افتادن از رقبا است. اگر شما مدیر و مسئول یک شرکت یا برند هستید، باید تیم را تشویق به افزایش اطلاعات کنید.

بررسی دائم تیم فروش
زمانی که افرادی به استخدام شما در تیم فروش در میآیند انتظار میرود هر روز پیشرفت کرده و در فرایند فروش موفقتر عمل کنند بنابراین باید حتما به صورت مداوم بررسی و ارزیابی صورت بگیرد تا در صورت لزوم برای کارمندان بخش فروش، کلاسهای فروشندگی برگزار شود. بررسی دائم فروشندهها به شما کمک میکند تا وضعیت شرکت را بررسی کرده و به کارمندانتان بازخورد درست بدهید. به یاد داشته باشید در بسیاری از مواقع اگر فروشندهای نتوانست آنطور که باید فروش داشته باشد در گام اول از راه برگزاری کلاسهای آموزشی میتوانید مهارتهای او را افزایش دهید.

فروشنده باید اعتماد به نفس داشته باشد
آنچه در تشکیل تیم فروش اهمیت زیادی دارد، اعتماد به نفس فروشنده است؛ برای درک بهتر این موضوع موقعیت زیر را تصور کنید:
شما به یک فروشگاه رفتهاید یا با فروشنده یک شرکت ارتباط گرفتهاید؛ زمانی که از ایرادات محصول سوال میکنید اگر فروشنده خود حالت نامطمئن داشته باشد و در برابر انتقادات غیر منصفانه شما سکوت کند قطعاً از آنجا خرید نخواهید کرد اما اگر فروشنده در برابر انتقادات شما پاسخ منطقی داشته باشد احتمال خرید کردن شما بالاتر میرود.
بنابراین در فرایند تشکیل تیم فروش خود سعی کنید از افراد با اعتماد به نفس استفاده کنید و با تقویت اعتماد به نفس افراد تیم آنها را به سمت یک فروش موفق سوق دهید.

ویژگیهای رفتاری مهم در تیم فروش
تا این جا به نکات مهمی که در شکل دادن تیم باید به آنها توجه کنید اشاره کردیم اما حال سوالی که در این مرحله مطرح میشود این است که یک فروشنده خوب باید دارای چه ویژگی رفتاری باشد؟ یا به عبارت بهتر چه رفتارهایی منجر به عقد قرارداد میشود.
ادب، یکی از مهمترین ویژگیهای رفتاری فروشنده
مودب بودن یکی از سادهترین، ابتداییترین و مهمترین رفتارهایی است که یک فروشنده باید داشته باشد. هیچ یک از مشتریان شما نمیخواهند با فروشندهای که اصول اولیه ادب را رعایت نمیکند قرارداد ببندند. بنابراین در هر شرایطی ادب را رعایت کنید.

فروشنده در نقش مشاور
یک فروشنده خوب و قابل اعتماد کسی است که به مشتری خود صادقانه مشاوره میدهد. اگر محصول شما دارای ویژگی خاصی است که مشتری آن را نمیپسندد ایشان را با سوالات مرتبط به سمت محصولی هدایت کنید که مطلوب مشتری است. ایفای نقش یک مشاور قابل اعتماد در بلند مدت تاثیرات مطلوبی بر رابطه شما به عنوان تیم فروش با مشتریان میگذارد.

فروشنده یک فرد اجتماعی
یکی دیگر از نکاتی که در فروش موفق بسیار اثر گذار است، اجتماعی بودن فروشنده است. زمانی که شما (به عنوان خریدار) با یک فروشنده قرار ملاقات تعیین میکنید انتظار ندارید با یک فرد منزوی، خجالتی و ساکت مواجه شوید. فروشندههای موفق معمولاً افرادی با دایره ارتباطات گسترده هستند. شبکه سازی یکی از اصول مهم در فرآیند فروش است که موفقیت بلند مدت را به دنبال خواهد داشت.
وجود ذهن تحلیلگر در تیم فروش
یک فروشنده خوب باید موقعیت و سخنان مشتری را به سرعت تحلیل کرده و متناسب با آن واکنش نشان دهد. برای تشکیل تیم فروش از افرادی کمک بگیرید که ذهن تحلیل گر خوبی داشته و واکنشهای به موقعی از خود نشان میدهند.
همه نکاتی که در مورد تیم فروش گفته شد باید در کنار دانش تخصصی فروشندگی به کار گرفته شود تا یک فرایند فروش موفق داشت.