سانسل
ظاهر یک فروشنده حرفه ای چگونه است؟

ظاهر یک فروشنده حرفه ای چگونه است؟

ظاهر یک فروشنده اولین چیزی است که در برخورد اول و پیش از آن که افراد شروع به گفتن کنند، توجه را به خود جلب می کند. ظاهر اهمیت ویژه ای برای افراد دارد و می‌تواند ذهنیتی مثبت و منفی در ذهن سایر افراد ایجاد کند. در امر فروش نیز ظاهر یک فروشنده برای خریدار بسیار اهمیت دارد. در این مقاله قصد داریم چند نکته مهم در مورد ظاهر یک فروشنده را برای شما تشریح نماییم تا انتها با ما همراه باشید.
 

اهمیت ظاهر یک فروشنده

فردی که برای اولین بار به فروشگاه شما وارد می‌شود و قصد خرید از شما را دارد، پیش از هر چیزی با ظاهرتان رو به رو می‌شود. فرض کنید به عنوان خریدار وارد فروشگاهی شده‌اید، فروشنده با ظاهری نامنظم و نامناسب پیش روی شما ظاهر می‌شود؛ آیا دید مثبتی در ذهن شما ایجاد می‌شود؟ چقدر احتمال دارد برای خریدهای بعدی به همان فروشگاه مراجعه کنید؟ آن چه به عنوان ظاهر یک فروشنده مطرح می‌شود صرفا منظم و نامنظم بودن نیست بلکه صحبت از پوشش و آرایش مناسب است. اگر شما هم نمی‌دانید به عنوان یک فروشنده باید با چه ظاهری سر کار حاضر شوید به نکاتی که در ادامه مطرح می‌شود دقت کنید.

اهمیت ظاهر فروشنده

 لباستان تا حدودی معرف شغلتان باشد.

هر شغلی لباس خاصی دارد که به نحوی معرف آن است؛ لباس شما به عنوان یک فروشنده باید متناسب با آن‌چیزی باشد که شما می‌فروشید. اگر فروشنده محصولات پروتئینی هستید باید یک لباس تمیز به تن داشته باشید که ترجیحاً به رنگ روشن است و اگر مدیر فروش یک شرکت هستید با کت و شلوار در قرارهای کاریتان ظاهر شوید. ظاهر یک فروشنده باید متناسب با شغل وی باشد. فرض کنید شما در سمت خریدار با مدیر فروش یک شرکت بزرگ قرار ملاقات دارید؛ وقتی وارد محل ملاقات می‌شوید فردی را می‌بینید که با یک گرم‌کن ورزشی به سمت شما می‌آید، طبیعتاً این آخرین چیزی است که انتظار دارید!

لباس تنگ یا گشاد نپوشید.

لباسی که انتخاب می‌کنید باید دقیق اندازه خودتان باشد، نه بزرگ‌تر و نه کوچک‌تر! اگر به دلیل کم کردن یا اضافه کردن وزن لباس‌های قدیمی‌تان دقیق اندازه‌تان نبود حتما از یک لباس مناسب دیگر استفاده کنید. گشاد یا تنگ بودن لباس نشان دهنده اهمیت ندادن شما به ظاهرتان است که ذهنیت مشتری را در مورد ظاهر یک فروشنده به هم می‌ریزد. علاوه بر این موارد یک لباس اندازه تن شما می‌تواند تاثیر مثبتی بر راحتی شما نیز بگذارد.

تاثیر سایز مناسب لباس در ظاهر فروشنده

 به ظاهر خودتان اهمیت بدهید.

آرایش سر و صورت یکی از فاکتورهای مهم در ظاهر یک فروشنده محسوب می‌شود. به عنوان یک فروشنده باید یک آرایش مناسب سر و صورت مخصوص محل کار داشته باشید که علاوه بر منظم بودن شما، باعث جلب توجه در محیط کار نشود. همچنین استفاده از زیورآلات به ویژه برای آقایان تصویر مناسبی از ظاهر یک فروشنده برای خریدار ایجاد نمی‌کند. صورت و موی اصلاح نشده این احساس را در طرف مقابل ایجاد می‌کند که شما فرد نامرتبی هستید؛ به ویژه زمانی که فروشنده محصولات غذایی هستید به این مورد توجه خاص داشته باشید. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید مخصوص آقایان است؛ یقه خود را نیز تا حد عرف ببندید، یقه باز یک تصویر منفی از فروشنده ایجاد می‌کند. 

کیفیت لباس را جدی بگیرید.

اگر شما هم از آن دسته از فروشنده‌هایی هستید که هزینه اندکی برای لباس‌های محل کارتان کنار می‌گذارید باید بدانید که اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوید. لباس‌های محل کار به علت استفاده هر روزه، زودتر از سایر لباس‌ها کیفیت خود را از دست می‌دهند و اگر جنس خوبی نداشته باشند به سرعت ظاهر یک فروشنده را نامنظم جلوه می‌دهند. برای کیفیت لباس‌های محل کارتان هزینه کنید.

اهمیت کیفیت لباس در ظاهر یک فروشنده

کفش‌هایتان را هر روز واکس بزنید

کفش‌های خاکی، فرسوده و نامناسب می‌تواند تاثیر منفی بر ذهنیت خریدار بگذارد. به عنوان یک فروشنده منظم و مرتب باید به کفش خود اهمیت دهید به ویژه به علت این که کفش هر روز در معرض خاک و گرد و غبار است توصیه می‌کنیم هر روز کفش خود را تمیز کرده یا واکس بزنید. کفش واکس زده و مرتب تاثیر مثبت زیادی بر ظاهر یک فروشنده می‌گذارد.

 از عطرهای ملایم استفاده کنید.

خوش بو بودن یک فاکتور مهم است! اگر می‌خواهید یک تاثیر مثبت و ماندگار بر ذهن خریدار بگذارید، حتماً از عطرهای ملایم  استفاده کنید زیرا عطرهای تند ممکن است طرف مقابل را آزار داده و حتی در برخی موارد ایجاد حساسیت کند. همیشه خوش بو باشید. نیازی نیست هزینه زیادی برای عطرهای گران‌ قیمت انجام دهید بلکه فقط باید بوی مطبوعی مشام خریدار را معطر کند. اگر چه خوش بو بودن فاکتور ظاهر یک فروشنده نیست اما تاثیری که بر ذهن خریدار می‌گذارد دست کمی از تاثیر ظاهر نیست.

نکات مهم ظاهر یک فروشنده

دوش گرفتن روزانه را فراموش نکنید.

طبیعی است که بدن ما به صورت روزانه تعرق داشته باشد به ویژه زمانی که سر کار و در حال فعالیت هستیم بنابراین برای آن که این تعرق تاثیر منفی بر ظاهر ما نگذارد، باید هر روز دوش بگیریم. دوش گرفتن علاوه بر تاثیر مثبتی که بر روحیه فروشنده دارد، در ظاهر فروشنده نیز تاثیر گذار است. بعد از دوش گرفتن لباس‌های روز قبل را نپوشید زیرا تاثیر دوش گرفتن شما را از بین می‌برد.

 لبخند را فراموش نکنید!

به عنوان آخرین و اصلی‌ترین نکته در ظاهر یک فروشنده، باید به لبخند فروشنده اشاره کرد. فروشنده عبوس می‌تواند یک مشتری را برای همیشه فراری دهد. یک لبخند ملیح می‌تواند به مشتری احساس مثبت دهد و باعث شود مشتری با شما احساس راحتی بیشتری داشته باشد. می‌توانید زیباترین لبخند خود را رو به روی آینه تمرین کرده و آن را برای همیشه همراه داشته باشید. یک مشتری عبوس حس معذب بودن را به خریدار می‌دهد.

نکته: برای آن که اهمیت موارد ذکر شده را بهتر دریابید کافی است فروشنده ایده‌آل خود را تصور کنید؛ تجربیات مثبت یا منفی خرید خود را در ذهن مرور کنید و از آن درس بگیرید. به طور کلی ظاهر تاثیر زیادی بر شکل گرفتن معامله دارد؛ ممکن است محصول شما کیفیت بالایی داشته باشد اما زمانی که رفتار و ظاهر شما درست نباشد برای همیشه مشتری را از دست خواهید داد..




ارسال نظر

نام شما:

نظر شما:
نکته: HTML ترجمه نمی شود!

آموزش مهارت های فروش و بازاریابی در سانسل
  • شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
  • تلفن: 09131098875
  • ایمیل: info@sansell.ir