سانسل
فروش مشاوره ای چیست؟ تکنیک های فروش مشاوره ای

فروش مشاوره ای چیست؟ تکنیک های فروش مشاوره ای

فروش مشاوره ای یا Consultative Selling رایج ترین اصطلاح در تکنیک های فروش است. شیوه فروش هر کسب و کار متفاوت است. تمرکز اصلی در این تکنیک بر مشتری و نیازهایش است. در این روش قبل از اینکه به فکر معرفی محصول یا خدمات خود باشید، باید به فکر ارائه یک راه حل به مشتری باشید. همه ما این تجربه را داشته ایم که فروشنده ای قبل از اینکه سوالی بکند و از نیازمان مطلع شود، شروع به معرفی محصولات و خدمات خود می کند و در آخر فقط از بودجه شما سوال میکند و این برخورد باعث می شود حتی در صورت نیاز، از خرید منصرف شوید. در این مقاله به معرفی و تفاوت این روش با دیگر روش های فروش می پردازیم.
 

فروش مشاوره ای چیست؟

بیشتر فروشندگان به نیازهای مشتری توجه نمی کنند، در صورتیکه در فروش مشاوره ای باید ابتدا به نیازهای مشتری توجه کرد و راه حلی برای آن ارائه دهیم سپس به معرفی محصول بپردازیم. می توان گفت این روش با دیگر روش های فروش متفاوت است و به برقراری ارتباط و درک نیازهای مشتری تاکید دارد.
 

دلیل استفاده از فروش مشاوره ای چیست؟

رضایتمندی مشتری در صورتی است که نیاز ها و خواسته اش به خوبی برطرف شود و در صورت رضایتمندی مشتری روابط بین خریدار و فروشنده تقویت می شود. این مهم ترین دلیل برای استفاده از فروش مشاوره ای است که احتمال خرید مجدد مشتری را در آینده افزایش می دهد.
 
ایجاد روابط برای فروش مشاوره ای
 

فروش محصول محور و فروش مشاوره ای چه تفاوت هایی دارند؟

تفاوت های اساسی بین دو روش فروش محصول محور و فروش مشاوره ای وجود دارد که به آن ها اشاره می کنیم:
  • نقطه توجه در فروش محصول محور، محصولات است اما در فروش مشاوره ای مشتری و نیازهایش است.
  • در فروش مشاوره ای تاکید بر روی ارزش‌ها است اما در فروش محصول محور، قیمت، فاکتور اصلی است.
  • فروشنده به عنوان یک مشاور است و از این طریق کاملا هوشمندانه میزان فروش را افزایش می دهد اما فروشنده محصول محور باید تلاش زیادی برای افزایش میزان فروش بکند.
  • در این روش مشتریان نسبت به فروش محصول محور، راحت تر به فروشندگان اعتماد می کنند.


مهم ترین تکنیک های فروش محصول محور

برخی از تکنیک ها عبارت اند از:

  • روش جذب مشتری
  • نحوه برقراری ارتباط با مشتری
  • جلب رضایت مشتری
  • نظارت روی محتواهای تولیدی
  • ارائه بهترین خدمات به مشتریان
  • در دسترس بودن
  • استفاده از روش‌ های بازاریابی عالی


جذب مشتری در فروش مشاوره ای


آموزش تکنیک های فروش مشاوره ای

در ادامه به آموزش تکنیک ها می پردازیم:


داشتن آگاهی و شناخت از مشتریان

زمانی که شما بتوانید از نیازهای مشتریان خود آگاه شوید و خود را جای او قرار دهید تا او را درک کنید، فروش مشاوره ای اهمیت پیدا می کند. اگر قصد شما از معرفی محصولات فقط سودمندی خودتان باشد و مشتری این موضوع را بفهمد، اعتماد خود را به شما از دست می دهد. هرچه صادق تر باشید؛ اعتماد مشتری به شما بیشتر می شود.


اطلاع و آگاهی از محصولات

خود شما به عنوان فروشنده باید به اطلاعات محصولات کاملا تسلط داشته باشید در غیر این صورت نمیتوانید پاسخ صحیح به سوالات مشتری دهید. در این مرحله اطلاعاتی از قبیل رده قیمت، میزان سود فروش هر محصول، محصولات مورد علاقه و استفاده مردم و... را باید داشته باشید.


برقراری ارتباط با مشتری در فروش مشاوره ای


درنظر گرفتن مسائل مالی

از دیگر تکنیک های فروش مشاوره ای توجه و درنظر گرفتن مسائل مالی است. مسئله مالی هم به فروشنده و هم به مشتری مربوط می شود. قیمت محصولات را باید جوری در نظر بگیرید که برای شما سود منصفانه داشته باشد زیرا اگر بیش از حد گران باشد، مشتریان خود را از دست می دهید. تعادل در مسائل مالی میزان فروش بیشتری برای شما به دنبال دارد.


بررسی نهایی نتایج فروش

یک فروشنده باید همه مسائل را بررسی و مدیریت کند و نتیجه به دست آمده از فروش محصولات و میزان سود و زیان را ارزیابی کند. پس از ارزیابی ها باید تکنیک هایی را بکار بگیرید که مشتری از شما راضی باشد و تمایل به خرید از شما در دفعات بعدی داشته باشد.


بررسی نتایج در فروش مشاوره ای


یادگیری نکات فروش مشاوره ای

اگر اطلاعات شما در مورد فروش مشاوره ای زیاد باشد، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. یکی از مهم ترین نکته هایی که باید به آن توجه کنید، آشنایی کامل با نیازهای مشتریان است که اکثر اوقات به دلیل کمبود زمان امکان وقت گذاشتن برای تک تک مشتریان نیست. از مهم ترین نکات آشنایی قبلی و از راه های مختلف است.


مهمترین روش‌ های جمع آوری اطلاعات از نیازهای مشتریان

برخی از روش های جمع آوری اطلاعات مشتریان برای فروش مشاوره ای عبارتند از:


جمع آوری اطلاعات به صورت مستقیم

به صورت مستقیم از مشتریان سوال کنید و ببینید به چه محصولاتی نیاز دارند و کدام فاکتورهای فروش از قبیل: جنس محصول، رنگ، قیمت، کیفیت و... برایشان اهمیت بیشتری دارد. اما باید در نظر داشته باشید که این روش را فقط تاجایی میتوانید ادامه دهید که باعث اذیت شدن مشتری نشوید. در این حالت صد در صد متوجه نیاز مشتریان خواهید شد.


روش جمع آوری اطلاعات در فروش مشاوره ای


احساس صمیمیت با مشتری

اجتماعی بودن و ایجاد ارتباط لازمه ی فروش مشاوره ای است و از مهم ترین نکات در این زمینه، احساس صمیمیت با مشتریان است. هرچه رفتار فروشنده با مشتریان بهتر باشد، میزان اعتماد آنها افزایش می یابد. اگر فقط به عنوان رفع تکلیف کار خود را انجام دهید؛ مشتریان شما کم می شوند. باید اجتماعی و خوش صحبت باشید و با صمیمیت مشتریان را به سمت خود جذب کنید.


حل مشکل مشتری

پس از اینکه نیاز مشتری را کشف کردید و همه مسائل را بررسی کردید، یک دور نکات را برای خود مرور کنید و اگر مشکل یا ابهامی وجود داشت، بار دیگر از مشتریان خود سوال کنید.



بهترین روش های معرفی به عنوان مشاور

سه روش برای معرفی به عنوان مشاور به مشتریان وجود دارد:

ارائه مدرک برای چیزی که می گویید

در فروش  باید به آنچه که می گویید ایمان داشته باشید و به آن عمل کنید. شما باید در نقش یک متخصص باشید و برای گفته های خود مدرک داشته باشید. مثلا در صورتیکه می گویید هزار مشتری راضی دارید، باید مدارک و اسنادی برای اثبات آن داشته باشید.
تمرکز بر موضوع، لازمه ی تبدیل شدن به یک متخصص در زمینه کاری خود است. علاوه بر داشتن تسلط بر محصولات باید به یک متخصص در صنعت خود تبدیل شوید.
 
ارائه مدرک به عنوان مشاور در فروش مشاوره ای
 

ترس از انتقادها نداشته باشید

حتی در صورت شگفت انگیز بودن محصولات و خدمات شما بازهم ممکن است بعضی از مشتریان از شما انتقاد بکنند. برخورد شما با منتقدان بسیار مهم است. سعی کنید از انتقادات نترسید و بهترین جواب را به آن ها بدهید. اعتراض مشتریان را به رسمیت بشناسید و با تندی با آن ها صحبت نکنید و کاملا صبور پاسخ دهید. در فروش مشاوره ای توجه به اعتراض مشتریان آن ها را خوشحال می کند و باعث ایجاد اعتماد می شود.
 

تولید محتوای جذاب و مورد اعتماد

محتوای جذاب و کارآمد بهترین راه ایجاد اعتماد برای مشتریان است. در یک استراتژی طولانی تولید محتوا می توانید اعتماد مشتری را جلب کنید. ممکن است این پروسه ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد. محتوایی می تواند اعتماد جلب کند که سودمند باشد.
 
پاسخ به انتقادات در فروش مشاوره ای
 

ارسال نظر

نام شما:

نظر شما:
نکته: HTML ترجمه نمی شود!

آموزش مهارت های فروش و بازاریابی در سانسل
  • شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
  • تلفن: 09131098875
  • ایمیل: info@sansell.ir