سانسل
آموزش اصلاحات فروش

آموزش اصلاحات فروش

اصطلاحات فروش شامل چه مواردی است و چرا باید بر مفاهیم آن ها تسلط داشته باشیم؟ مانند هر شغل دیگری، فروش نیز اصطلاحاتی دارد که یادگیری آن برای فروشندگان کالا و خدمات الزامی است و هر مدیری نیز باید از آن اطلاع داشته باشد. در این بخش قصد داریم یک فرهنگ لغت از هر اصلاحی که در فروش وجود دارد برای شما ایجاد کنیم تا با مراجعه به آن از سایر فرهنگ لغات مرتبط با فروش بی نیاز شوید.
 

انواع اصطلاحات فروش

در ادامه به آموزش چند اصطلاح فروش می پردازیم:

بازار سیاه در اصطلاحات فروش

بازار سیاه چیست؟ حتی اگر به فرهنگ اصطلاحات فروش مسلط نباشید، یک بار نام بازار سیاه به گوشتان خورده است. بازار سیاه یک بازار غیر قانونی است که در زمان تثبیت قیمت توسط دولت ایجاد می شود. در این بازار احتکار کنندگان سود زیادی به دست آورده و قشر ضعیف جامعه هر روز ضعیف و ضعیف تر می شود.
 

پرسونای خریدار (مشتری)

پرسونای خریدار یا مشتری چیست؟ یکی دیگر از اصطلاحات فروش که قصد تعریف آن را داریم پرسونای خریدار است. پروسونا یا مدل خریدار به معنای شخصیت اصلی خریداران است که از راه تحقیقات بازار و تجزیه و تحلیل داده بر فروشندگان محرز می گردد. اهمیت پرسونا برای بازاریابان و فروشندگان از آن جهت است که به یافتن مشتریان مهم و کلیدی کمک می کند. 
 

چرن 

یکی از واژه ها و اصطلاحات فروش مهم چرن است. این مفهوم به میزان مشتریانی اطلاق می شود که در یک بازه زمانی مشخص از ادامه دریافت خدمات انصراف می دهند. چرن به تحلیل فروش کمک زیادی می کند.
 
اصطلاحات فروش
 

فروش پیچیده 

همان طور که از نام فروش پیچیده بر می‌آید یک فرایند طولانی در پس آن پنهان شده است. فروش پیچیده به زمانی اطلاق می شود که تعداد افراد دخیل در تصمیم گیری بالا است. مدیریت موقعیت در فروش پیچیده از اهمیت زیادی برخوردار بوده و با یک برخورد تنیسی باید آن را کنترل کنید. فرض کنید یک زوج همزمان برای خرید مبلمان منزل به فروشگاه شما مراجعه می کنند، در چنین شرایطی شما باید فاکتورهای مهم و موثر در ذهن هر دو طرف را در نظر داشته و طبق آن بر تصمیم خرید ایشان اثر بگذارید. این اصطلاح یکی از مهم ترین اصطلاحات فروش است که فروشنده را ملزم به استفاده از استراتژی خاصی برای فروش می کند.
 

نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR)

نرخ رشد مرکب سالانه به اندازه گیری رشد گفته می شود که در بازه زمانی متفاوتی انجام می شود. نرخ رشد مرکب سالانه ابزاری است برای ارزیابی عملکرد یک سرمایه گذاری در یک بازه زمانی معین در گذشته. 
 
نرخ رشد مرکب سالانه در اصطلاحات فروش
 

تولید انواع محتوا

یکی از اصول اساسی که در لیست اصطلاحات فروش قرار می گیرد و منجر به جذب مشتری می گردد محتوا است. محتوا به اطلاعاتی گفته می شود که در قالب وبلاگ، مقاله، فیلم، تصاویر،اسلاید، پادکست و وبینار تولید و در بسترهای مختلفی به مشتری عرضه می شود.
 

اصطلاح فروش محتواهای تجمیعی

محتواهای تجمیعی محتواهایی هستند که توسط کاربر تولید می شوند. این نوع محتوا از داده های جمع آوری شده توسط متخصصان، فریلنسرها و مشتریان تولید و عرضه می گردد. این نوع محتوا اغلب مناسب، با کیفیت و از منابع غیر تکراری است. 
 

مدل فروش چالشگر

یکی دیگر از اصطلاحات فروش مدل فروش چالشگر است در این روش فروش راه‌‌حل تمرکز از فروش معامله‌‌ای مبتنی بر قیمت یا حجم، به فروش مشاوره‌‌ای (Consultative) مجموعه‌‌ای از محصولات و خدمات است.در مدل فروش چالشگر یک مجموعه پیشنهاد مطرح می شود که نه‌‌تنها نیازهای تعداد بیشتری از مشتریان را مرتفع می کند بلکه به آن به شکلی ویژه و ارزشمند پاسخ می دهد که رقبا قادر به تقلید از آن نیستند.
 
 

ریزش مشتریان یا نرخ رویگردانی مشتری

گاهی در خریدهای حضوری پیش می آید که مشتری بعد از مدتی دیگر از شما خرید نمی کند و در بسیاری از موارد به سمت رقبای شما متمایل می شوند. رصد، بررسی و تحلیل ریزش مشتریان در اصطلاحات فروش یک فایده بزرگ برای فروشندگان دارد؛ با استفاده از نرخ ریزش مشتری شما می توانید بررسی کنید که با حفظ مشتریان چه میزان درآمدی به دست می آورید و ضمن این که نحوه بهتر کردن سرویس ها و خدمات را کشف کنید. در نرخ ریزش مشخص می شود چه مشتریان بیشتر شما را ترک می کنند و به همین ترتیب اقدام لازم را برای پیشگیری از رویگردانی مشتری انجام دهید.
 

شاخص های کلیدی عملکرد(KPI) در اصطلاحات فروش

در میان اصطلاحات فروش، KPI روشی است برای سنجش میزان خوب بودن عملکرد افراد و یا در سطح کلان‌تر میزان خوب بودن عملکرد سازمان و یا یک واحد سازمانی. برای تمامی صنایع، سازمان‌ها و حتی کارهای شخصی می توان از شاخص KPI استفاده کرد. البته برای استفاده باید در دوره‌های زمانی مشخص ارزیابی شود و با معیارهای عملکرد در زمان گذشته مورد مقایسه قرار بگیرد.
 
شاخص های کلیدی عملکرد(KPI) در اصطلاحات فروش
 

کاریز فروش

در فرآیند کاریز فروش نماینده فروش، مشتریان بالقوه را به مشتریان وفادار تبدیل میکند. این اصطلاح فروش نمایش تصویری مراحلی است که فرصت‌ها در پروسه فروش طی می‌کنند و براساس آمادگی مشتری برای خرید به چندین مرحله تقسیم می‌شود.
 

مصرف کننده(consumer)

از دیگر اصطلاحات فروش می توانیم مصرف کننده (consumer) را نام ببریم که به شخصی اشاره می کند که از یک محصول یا خدمات استفاده می‌کند. همه مصرف کنندگان مشتری نیستند برای مثال برخی از مشتریان کالایی را میخرند و به دیگری هدیه میدهد که در این صورت خود مشتری مصرف کننده نیست.
 

آموزش اصطلاحات فروش اینترنتی

بازاریابی و فروش اینترنتی امروزه به یکی از مهم ترین شاخه های بازاریابی تبدیل شده است، که همین امر موجب به وجود آمدن بسیاری از اصطلاحات فروش در این زمینه شده است. گروه آموزشی سانسل در این مقاله این عبارات تخصصی را کاملا ساده و  دقیق بیان می کند.
 

نرخ خروج 

در میان اصطلاحات فروش اینترنتی نرخ خروج اصطلاحی است که مدام تکرار می شود و برای بررسی و تحلیل فروش اهمیت زیادی دارد. این اصطلاح مربوط به کسب و کارهایی است که در فضای اینترنت فعالیت دارند. نرخ خروج به میزان بازدید کنندگانی گفته می شود که بدون آن که فعالیتی انجام دهند از سایت شما خارج می شوند. 
 
نرخ خروج در اصطلاحات فروش
 

بازاریابی دیجیتال(Digital Marketin) در اصطلاحات فروش اینترنتی

دیجیتال مارکتینگ که امروزه به عنوان هدفمندترین روش بازاریابی شناخته می شود، به معنای استفاده از  رسانه های دیجیتال مثل موبایل، اینترنت و... جهت بازاریابی و افزایش تعداد مشتریان یک برند است. شما به کمک بازاریابی دیجیتا می توانید مخاطبین خود را کاملا دقیق مورد هدف قرار دهید و نتایج بازاریابی را با ابزارهای مختلفی که برای این کار موجود است اندازه گیری کنید.
 

بازاریابی داخلی (Inbound Marketing)

تمرکز اصلی در بازاریابی داخلی بر روی بهینه‌سازی وب‌سایت، سئو و تولید محتوای قوی است که از این طریق میتوان مشتریان را جذب کرد. در این روش به کمک وبلاگ، فایل‌های صوتی و تصویری، کتاب‌های الکترونیکی، خبرنامه، سئو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و ...  مشتری شما را پیدا خواهد کرد.
 

بازاریابی خارجی (Outbound Marketing)

از دیگر اصطلاحات فروش اینترنتی بازاریابی خارجی است که برای استفاده از روش‌های تبلیغاتی مختلف برای دسترسی داشتن به مشتری کاربرد دارد. در این روش با استفاده از تبلیغات بنری و کلیکی، ارسال ایمیل و پیامک، ایجاد ریپورتاژ و ...به دنبال مشتری میروید و او را هدف تبلیغات خود قرار می دهید.
 

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

در این روش باید در زمینه کاری خود محتوا جذاب و ارزشمند تولید کنید و برای پخش آن از طریق کانال های مختلف تلاش کنید تا تعداد مشتریان بیشتری از طریق موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی و... با کار شما آشنا شوند و بتوانند به شما اعتماد کنند.
 

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

از میان اصطلاحات فروش اینترنتی شاید امروزه این روش کاربرد کمتری داشته باشد اما در ادامه به توضیح آن می پردازیم که شاید برای برخی کسب و کارها پاسخگو باشد.
در این روش از طریق ایمیل مطالب مفید را با کاربران به اشتراک می گذارید که برای این کار میتوانید از دو روش استفاده کنید. روش اول اینکه ایمیل خود را به یک بانک ایمیل ارسال کنید و روش دوم،  یک خبرنامه ایمیلی تشیکل دهید و از مشتریان بخواهید به اشتراک آن در بیایند.
 

نرخ کلیک (CTR)

در میان اصطلاحات فروش، یک اصطلاح به کرات شنیده می شود که آن نرخ کلیک است. نرخ کلیک یک درصد است که به میزان کلیک های انجام شده بر روی یک لینک تقسیم بر دفعاتی که یک صفحه حاوی لینک نمایش داده می شود به دست می آید.  این تنها یک واژه فروش به شمار نمی‌رود بلکه تقریبا در تمام زمینه های آنلاین استفاده می‌شود.
 
نرخ کلیک در اصطلاحات فروش
 
 

بازدید(Hit) در اصطلاحات فروش

به هرعملی که کاربر در سایت انجام می دهد و یا درخواستی که به سرور ارسال می کند، هیت گفته می شود. درخواست های کاربر شامل باز کردن یک صفحه، افزودن محصول به سبد خرید، پخش یک ویدیو، دانلود فایل، پر کردن یک فرم و ... می شود.
 

هزینه هر کلیک (CPC) 

آیا در مورد هزینه هر کلیک اطلاعاتی دارید؟ در تبلیغات مجازی زمانی که کاربران بر روی یک لینک کلیک می کنند شرکتی که تبلیغ را بر عهده دارد هزینه هر کلیک را مشخص می کند. هزینه هر کلیک یکی از اصطلاحات فروش مهم محسوب می شود که برای یک فروش موفق اهمیت زیادی دارد.
 
CPC در اصطلاحات فروش
 

هزینه به ازای هر سرنخ (CPL)

هزینه به ازای هر سرنخ مشخص می کند که تبلیغ دهنده چه مقدار هزینه به ازاری هر کلیک (که منجر به تولید سر نخ می شود) باید پرداخت کند.
 
CPL در اصطلاحات فروش
 
 
 
 
 

ارسال نظر

نام شما:

نظر شما:
نکته: HTML ترجمه نمی شود!

آموزش مهارت های فروش و بازاریابی در سانسل
  • شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
  • تلفن: 09131098875
  • ایمیل: info@sansell.ir