سانسل
آموزش و بررسی تکنیک های موثر بستن معامله فروش

آموزش و بررسی تکنیک های موثر بستن معامله فروش

بستن معامله فروش شامل تکنیک هایی است که فروشندگان گاهی حتی بطور ناخودآگاه از آن استفاده می کنند اما دانستن دقیق این تکنیک ها برای رسیدن به موفقیت در معامله بسیار با اهمیت است. یکی از نکات مهم، انتخاب عبارات مناسب است. احساس نگرانی در این زمینه کاملا طبیعی است و بدون احساس خطر مراحل فروش هیجان انگیز نخواهد بود و فروشنده برای رسیدن به موفقیت بی انگیزه می شود.

قطعی کردن فروش را میتوان به یک راه بندان در انتهای جاده تشبیه کرد. زیرا شما پس از ایجاد ارتباط موثر، تشخیص نیازها، ارائه محصول، پاسخ به اعتراضات و سوالات مشتریان، باید فروش را قطعی کنید و از مشتری سفارش خرید بخواهید. وظیفه متخصص فروش این است که روند فروش را جوری تدوین کند که فروش قطعی شود. در ادامه با تکنیک های معامله فروش با ما همراه باشید.
 

11 تکنیک موثر بستن معامله فروش

تکنیک های بستن معامله فروش و دلایل موثر آن شامل موارد زیر است:


بستن معامله فروش فقط همین امروز

این تکنیک در مواقعی که فروشنده پیشنهاد ویژه ای می دهد شامل سود فوق العاده ای است و باعث خرید فوری می شود. مانند تبلیغاتی مثل:
  • آخرین تخفیف های یکسری از محصولات خاص.
  • مشخص کردن تخفیف بیشتر برای مشتریانی که امروز ثبت نام کنند.
  • راهنمایی به صف مقدم خرید در صورتیکه امروز اقدام به بستن معامله فروش کنند.
 
بستن معامله فروش فوری

 

بیان خلاصه معامله

در صورت بیان کردن خلاصه ای از معامله با تاکید بر ارزش ها و مزایا، مواردی که مشتری امیدوار است در فرآیند خرید به دست آورد گفته می شود و تلاشی مجدد می شود برای نهایی کردن و بستن معامله فروش. مثلا ما تحویل و نصب رایگان یخچال با ضمانت و گارانتی 5ساله داریم چه زمانی آمادگی ارسال و نصب دارید؟
 

بستن معامله فروش به روش زاویه شارپ

برای جلب نظر مشتریان از شیوه زاویه شارپ استفاده کنید. همه مشتریان انتظار تخفیف و مزایای بیشتر دارند و اگر این چنین درخواست تخفیف بیشتر کردند موافقت کنید و بگویید اگر میزان تخفیف افزایش داشته باشد امروز قرارداد خود را نهایی می کنید؟ این موافقت شما به دلیل اینکه دور از انتظار مشتری است منجر به عقد قرارداد می شود.
 
امضای قرارداد معامله فروش
 

طرح سوال

پرسش سوال فروشندگان از مشتری ضروری است. تمرکز بر روی بستن معامله فروش از ابتدای مکالمه کار درستی نیست و بهتر است برای ایجاد انگیزه خرید در مشتری، فروشنده سوالاتی را مطرح کند حتی می تواند از این روش در بستن معامله استفاده کند. مثلا بپرسد آیا ارائه خدمات ما مشکل شما را برطرف می کند؟
 

بستن معامله فروش فرضی

این روش از بستن معامله فروش، قدرت تفکر مثبت را نشان می دهد. داشتن اعتقاد درونی به رخ دادن یک اتفاق مشخص، تاثیر باورنکردنی بر مراحل فروش دارد. کنترل علاقه، تعامل و اعتراض مشتری در این مرحله بسیار مهم است.
 

فاصله بگیرید

وقتی که چیزی در دسترس نباشد و دور باشد انگیزه بیشتری برای داشتن آن ایجاد می شود. این حالت را در کودکانی که از اسباب بازیشان دور هستند و برای داشتن آن تلاش می کنند هم می توانیم ببینیم. این یک حالت روانشناختی است. اگر یک ویژگی محصولتان را حذف کنید و قیمت آن را کاهش دهید و یا طرح تخفیف بگذارید، احتمالا مشتری بجای پذیرفتن تخفیف بر روی ویژگی حذف شده تمرکز می کند و منجر به بستن معامله پرسود می شود.
 
بستن معامله فروش
 

ملایمت در بستن معامله فروش

برای نشان دادن مزیت محصول این روش مفید است. این روش شما را از نیازهای مشتری مطلع می کند و فرصت بیشتری برای آموختن نیازهای تجاری مشتری دارید. تکنیک های بستن معامله فروش، مهم ترین مهارت هایی است که فروشنده باید به آن ها تسلط پیدا کند.

بستن معامله معکوس

در این تکنیک باید به مشتریان جدید و احتمالی خود توضیح دهید که شاید مخاطب درستی برای محصول شما نباشند برای مثال ممکن است کوچک تر یا ناپخته تر از مشتریان ثابت شما باشند. این یک اتفاق عادی است که همه مردم دنبال چیزی هستند که نمی توانند داشته باشند، پس اینگونه تمایل بیشتری پیدا می کنند که محصول شما را بخرند و این قدرت تکنیک معکوس در بستن معامله فروش است. دقت کنید که از این تکنیک و تکنیک های دیگر نباید بیش از حد استفاده کنید و در نظر داشته باشید که تکنیک معکوس را فقط برای خریدارانی که جز مشتریان معمولتان نیستند استفاده کنید.

تکنیک هزینه مالکیت

ابتدا هزینه هایی مثل هزینه های اجرایی، خدمات، نگهداری، ارتقا، بروز رسانی و غیره که برای مالک شدن محصول پرداخته اید را حساب کنید و در نهایت با محصولات یکی از رقبا خود مقایسه کنید و در صورت مقرون به صرفه تر بودن، به مشتری نشان دهید که همین هزینه های کوچک در طول زمان چقدر در هزینه های کوچک صرفه جویی می کند.


 بستن معامله فروش معکوس

تکنیک1-2-3

این تکنیک که با نام اصول سه گانه شناخته می شود، از مهم ترین تکنیک های بستن معامله فروش است. ویژگی‌های محصول، مزایا و کاربردهای آن را در سه مورد خلاصه کنید. این ها باهم به عنوان مجموعه ای عمل می‌کنند که پیامی قانع کننده به گوش مخاطب می‌رسانند. البته که نباید فقط به این تکنیک ها بسنده کنید بلکه باید با نیازهای بازار روز کشور آشنا باشید که می تواند در توسعه مهارت ها به شما کمک کند.

روش امتیازدهی

از مشتریان خود نظرسنجی کنید و بپرسید از صفر تا ده چقدر از خرید خود رضایت دارند؛ و متعجب شوید و بگویید که فکر می‌کردید امتیاز آنها کمتر باشد. سپس بخواهید که درمورد تجربه خرید خود توضیح دهند و پس از آن بپرسید اگر این مقدار رضایت را داشته اند چرا امتیاز ده را ندادند. به کمک این تکنیک بستن معامله فروش می توانید اولویت‌های اصلی خرید و همینطور اعتراضات مشتری را شناسایی کنید. 

ارسال نظر

نام شما:

نظر شما:
نکته: HTML ترجمه نمی شود!

آموزش مهارت های فروش و بازاریابی در سانسل
  • شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
  • تلفن: 09131098875
  • ایمیل: info@sansell.ir