سانسل
خرده فروشی چیست و در ایران چگونه است؟

خرده فروشی چیست و در ایران چگونه است؟

خرده فروشی از ریشه کلمه Tailer گرفته شده وبه خیاط هایی اشاره دارد که تکه پارچه های خرد شده استفاده می کردند. به طور کلی می توان گفت خرده فروشی به فروش هر نوع کالا و خدمات به صورت مستقیم به مصرف کننده است بدون اینکه به کارخانه، عمده فروش یا تامین کننده ای فروخته شود. موج جدید خرده فروشی به دلیل گسترش تجارت الکترونیک و در دسترس بودن اینترنت ایجاد شده است. خرده فروشی الکترونیک(E-Tailing)، به خرده فروشی در فضای آنلاین گفته می شود. بزرگترین خرده فروشی الکترونیک در جهان، شرکت آمازون است.

تعریف خرده فروشی با توجه به سبک های جدید خرده فروشی

به فروش کالا و خدمات به مصرف کننده نهایی جدای از نوع کالا و خدمات(خوراکی، پوشاک، تندمصرف، بادوام، محتوای دیجیتال و …) و کانال عرضه(دیجیتال یا فیزیکی، انفرادی یا سازمان یافته) خرده فروشی گفته می شود. Walmart (آمریکا)، Tesco (انگلیس) و Carrefour (فرانسه)‌ جزء دسته خرده فروشی های فیزیکی قرار دارند. قرارداد های چار را می توان مثالی برای خرده فروشی در نظر گرفت. 

سبک های جدید خرده فروشی

خرده فروشی در ایران چگونه است؟

خرده فروشی در مراکز خرید سرتاسر ایران رواج دارد که امروزه به صورت گسترده شاهد افتتاح مراکز خرید جدید هم هستیم. نمونه های شناخته شده بزرگ خرده فروشی در ایران فروشگاه های زنجیره ای مثل شهروند، رفاه، هایپراستار، کوروش، پالادیوم و... هستند. دیجی کالا را می توان بزرگترین خرده فروشی دیجیتال در ایران معرفی کرد. 

معرفی رایج ترین خرده فروشی ها

  • فروشگاه ها و مغازه های لباس یا خوراکی
  • خرده فروشی کتاب و روزنامه در کتاب فروشی ها و دکه های فروش روزنامه
  • فروشگاه های فروش لوازم و مبلمان خانگی
  • مراکز خرید و شاپینگ مال ها که عرضه محصولات دارند
  • فروش خوراکی یا نوشیدنی در دستگاه‌های Vending (تحویل مکانیکی اتوماتیک)


خرده فروشی در ایران


خرده فروشی چه اهمیتی دارد؟

یکی از دلایل اهمیت خرده فروشی این است که تولید کنندگان می توانند بر تولید کالا تمرکز کنند بدون اینکه بخواهند برای تعامل با کاربر نهایی تلاشی بکنند. آسان کردن خرید کالا برای مصرف کننده وظیفه خرده فروشان است به همین دلیل بازاریابانی در نظر می گیرند. فروشگاه های اینترنتی که خرده فروشی انجام می دهند، گفتگوی زنده، کاتالوگ توضیحات و عکس به طور رایگان در اختیار مصرف کننده قرار می دهند اما بعضی از خرده فروشان تمایل دارند خدمات بیشتری مثل مشاوره خرید یا کادو کردن کالا ارائه دهند تا باعث افزایش رضایت مشتری شود.

خرده فروشی اینترنتی

زنجیره تامین خرده فروشی چگونه است؟

تولید کنندگان، عمده فروشان، خرده فروشان ومشتریان زنجیره تامین خرده فروشی را تشکیل می دهند. عمده فروش و تولید کننده ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند اما خرده فروش با عمده فروش ارتباط دارد. نقش هر گروه در زنجیره خرده فروشی به صورت زیر است:
  • تولید کنندگان با استفاده از ماشین آلات، مواد خام و نیروی انسانی کالاها را تولید می کنند.
  • عمده فروشان پس از خرید کالا از تولید کنندگان، کالاها را با حجم بالا به خرده فروشان می فروشند.
  • خرده فروشان با قیمت بیشتر و حجم کمتر کالاها را به مصرف کننده نهایی می فروشند.
  • مصرف کننده کالای مورد نظر خود را از خرده فروش می خرد.


آموزش مهارت های فروش و بازاریابی در سانسل
  • شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
  • تلفن: 09131098875
  • ایمیل: info@sansell.ir