سانسل
فروش خدمات - مهارت‌های مورد نیاز برای فروش خدمات

فروش خدمات - مهارت‌های مورد نیاز برای فروش خدمات

فروش خدمات همانند فروش کالا است. اما اگر به جزئیات هرکدام بطور جداگانه دقت کنیم، متوجه تفاوت آن ها می شویم. حتی در فروش خدمات مختلف هم تفاوت وجود دارد. مثلا در خدمات بیمه یک تعهد زمانی در میان است که ممکن است در خدمات آموزشی اینگونه نباشد. فروختن چیزی که قابل لمس و مشاهده نیست، مثل آموزش، آرایشگری، عکاسی و... به معنای فروش خدمات است و در این حالت چیزی به عنوان یک کالا به مشتری ارائه نمی کنیم.
 

راه های اعتمادسازی در فروش خدمات چیست؟

اعتمادسازی اولین قدم برای فروش و فروشندگی است. فروشندگان نسبت به خدمات خود باید با اعتماد به نفس صحبت کنند. اعتماد سازی از طریق ارائه کاتالوگ ، کارت ویزیت ، تصاویر نمونه کارهای قبلی ، تصاویر رضایت نامه های مشتریان قبلی شکل می گیرد. از دیگر مواردی که به اعتمادسازی مشتریان کمک می کند، داشتن یک وب سایت است که دائما آپدیت شود یا ارسال ایمیل ها و پیام های محتوایی و مناسبتی.
 
روش های فروش خدمات
 

مشتریان بر چه اساس خرید می کنند؟

مشتریان براساس منطق و کالا و خدماتی که نیاز دارند فکر می کنند سپس بر اساس احساسات خود از بین کالا و خدمات موجود تصمیم می گیرند و خرید می کنند. دیدن نمونه کالا و لمس آن توسط مشتری در فروش کالا، بر احساسات مشتری اثرگذار است اما در فروش خدمات به دلیل اینکه خدمات لمس کردنی نیست نمی توان روی تاثیری بر روی احساسات داشت. پس باید راهی پیدا کنیم که بتواند با احساس مشتری بازی کند. مثلا می توان به ارائه بروشور توضیحات، برگه فروش، برگه قرارداد و... اشاره کرد که می تواند احساس اعتماد بیشتری برای مشتری داشته باشد. ارائه بروشور و موارد گفته شده تنها راهکارها برای فروش خدمات نیستند.
 

برای تاثیر گذاری بر احساسات مشتری چه باید کرد؟

پس از این که تا حدودی اعتماد مشتری را جلب کردیم، باید تلاش کنیم مستقیما بر روس احساسات آن تاثیر بگذاریم. یکی از اشتباهات بزرگ که فروشندگان فروش خدمات و کالا انجام می دهند، بیان توضیحات بیش از حد درباره کالا و خدمات است در صورتیکه مشتری باید از سودی که از خرید کالا یا خدمات میبرد مطلع شود. خوب بودن خدمات دلیلی برای خرید مشتری نیست پس بهتر است مشتری نفعی که از خرید می برد را بداند.
 

اهمیت نتیجه بازخورد فروش خدمات چیست؟

نظرسنجی پس از فروش خدمات به مشتریان، می تواند در جهت دهی درست در کار شما موثر باشد. خدمات غیرحضوری بیشتر از دیگر خدمات نیاز به دریافت بازخورد دارد. اگر فرصت کافی دارید می توانید از طریق تماس تلفنی نظرسنجی کنید ولی اگر تعداد مشتریان زیاد است و فرصت هم ندارید از طریق شبکه های اجتماعی می توانید باز خورد بگیرید و از طریق این بازخوردها متوجه نقاط قوت و ضعف خود می شوید و بهتر میتوانید عیوب کار خود را برطرف کنید. این روش به افزایش فروش خدمات کمک زیادی می کند.
 
اهمیت بازخورد فروش خدمات
 

مزایای فروش خدمات چیست؟

  • در فروش خدمات یک کالای نامشهود به فروش می رسد به همین دلیل سطح خدمات دقیقا مشخص نیست و در هنگام فروش می توان سطح آن را بر اساس نیاز و سلیقه مشتری تغییر داد.
  • امکان سعی و خطا بالا است. می توان خدمات را آزمایشی ارائه داد و عکس العمل مشتری را بررسی کرد و در صورت عدم رضایت از ادامه کار دست بکشید. در این روش کالایی وجود ندارد که در صورت نارضایتی مجبور به فروش زیر قیمت آن باشید.
 

معایب فروش خدمات چیست؟

  • به دلیل سختی توصیف خدمات، ممکن است مشتری از ماهیت دقیق کار مطلع نشود.
  • در فروش خدمات ارزش کالا شما به سرعت قابل ارزیابی نیست و دائما ناچار به بیان ارزشمندی کار خود هستید.

رمز موفقیت در فروش خدمات

دلیل دشوار بودن فروش خدمات چیست؟

نداشتن کالای عینی و ملموس که مشتری نمیتواند آن راببیند، دلیل دشوار بودن فروش خدمات است. زیرا نمیتوانید کارایی چیزی که میفروشید را به مشتری ثابت کنید. به همین دلیل باید بتوانید تصویری از محصول و خدمات خود ترسیم کنید تا مشتری آن را درک کند. تا زمانی که نتوانید تصویری واضح برای مشتری ترسیم کنید، حتی اگر به روش صحیح توضیح دهید، باز هم ممکن است مخاطب متوجه مزایا و کاربرد آن نشود. نشان دادن و ثابت کردن اینکه شما مشکلات احتمالی مشتری را درک می کنید برای آن راه حل ارائه می دهید، رمز موفقیت در فروش خدمات است.

رمز موفقیت در فروش خدمات چیست؟

در ادامه 6 راهکار موفقیت در فروش خدمات را بررسی می کنیم:

خودتان محصول باشید

در صورتیکه کسب و کار شما مبتنی بر فروش خدمات است، باید به همان اندازه که خدمات خود را می فروشید خود را بفروشید. در اولین مرحله برای اینکه مشتری خریدار خدمات شما شود، باید شما را دوست داشته باشد و به شما اعتماد کند. اکثر مردم از کسانی که به آنها اعتماد دارند و می شناسند خرید می کنند. پس باید برای نحوه ایجاد ارتباط با مشتری تلاش کنید و بهترین روش را انتخاب کنید.

درک نیاز مشتری

همانطور که گفتیم خود شما محصول هستید پس باید بدانید روش صحیح نمایش چگونه است. بهترین روش نمایش آن است که مشتریان شما را حلال مشکل خود بدانند. برای حل این مشکلات باید سوالات موثری بپرسید که هم خودتان آن ها را بهتر بشناسید و هم به مشتری ثابت شود که شما می دانید این مشکلات چیست. پرسیدن سوالات موثر علاوه بر آشنایی بیشتر و شکل گیری ارتباط با مشتری، به دلیل اهمیت دادن به نیازها و خواسته هایش باعث اعتمادسازی بیشتر به شما می شود.

درک نیاز مشتری در فروش خدمات

تمرکز روی نتایج

مشتری بیشتر از آنکه به خدماتی که شما ارائه می دهید، اهمیت دهد به اینکه این خدمات چگونه می تواند به او کمک کند اهمیت می دهد. شما باید به مشتری ثابت کنید که خدمات شما تا چه حد کار را برایش آسان تر می کند.

تمرکز بر احساسات

بیشتر افراد بر اساس احساسات خود تصمیم می گیرند. در نتیجه احساسات بسیار مهم هستند پس اگر بتوانید احساس مشتری را درگیر کنید و آن را جلب کنید موفق خواهید شد. شما باید مواردی که مشتری به آن علاقه مند است را دریابید و نظر آن را جلب کنید. البته نه به این معنا که منطق دور باشید، باید با دلایل منطقی خدمات خود را ارائه دهید.

استفاده از شبکه های اجتماعی برای فروش خدمات

از آنجا که شما فروش خدمات غیر قابل مشاهده را بر عهده دارید، باید از روش هایی برای جلب نظر مشتری استفاده کنید که ثابت شود ارزش سرمایه گذاری را دارید. اگر از طریق شبکه های اجتماعی بتوانید به مشتری ثابت کنید که افراد دیگر از خدمات شما چه مزایایی برده اند، شانستان را برای فروش خدمات افزایش داده اید.

کاربرد شبکه های اجتماعی در فروش خدمات

برندسازی برای ایجاد تمایز کسب و کار

یکی از مهم ترین موارد برای موفقیت هر کسب و کار، ایجاد یک برند قدرتمند است. برند سازی باعث اتصال و اعتماد بیشتر مشتری میشود و شما را از دیگر رقبا متمایز می کند. برند هر کسب و کار هویت و کاری که آن انجام میدهد را مشخص می کند. اگر شما برندتان را تعریف نکنید دیگران این کار را می کنند که این موضوع می تواند گاهی به ضرر شما باشد.

ارسال نظر

نام شما:

نظر شما:
نکته: HTML ترجمه نمی شود!

آموزش مهارت های فروش و بازاریابی در سانسل
  • شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
  • تلفن: 09131098875
  • ایمیل: info@sansell.ir