سانسل
فروشنده حرفه ای چه مهارت هایی دارد؟

فروشنده حرفه ای چه مهارت هایی دارد؟

فروشنده حرفه ای به چه کسی گفته می‌شود؟ چگونه می‌توان در فروش به فرد حرفه ای تبدیل شد؟ همه ما می‌خواهیم یک فرد حرفه ای در شغل خود باشیم اما راه و روش رسیدن به این خواسته را نمی‌دانیم. فروشندگی یکی از مشاغلی است که اگر بتوان در آن تبدیل به یک فرد حرفه ای شد، سود و اعتبار زیادی در انتظار فرد خواهد بود. اما چگونه؟ فروشندگانی که به عنوان یک فروشنده حرفه ای شناخته می‌شوند چه ویژگی‌هایی دارند؟ چه کارهایی انجام می‌دهند و از انجام چه کارهایی پرهیز می‌کنند؟ درادامه به نکاتی اشاره خواهیم کرد که باید فروشنده خبره و ماهر آن را انجام دهد تا به یک فرد حرفه ای تبدیل شود. 

اهمیت تلاش برای حرفه ای شدن در امر فروش

در قدیم فروشنده‌هایی که افراد از آن‌ها خرید انجام می‌دادند اندک بودند و رقابت چندانی میان آن‌ها وجود نداشت اما با گسترش ارتباطات مشتریان در فضای نامحدود مجازی می‌توانند فروشنده‌های مختلف را رصد کرده و از میان آن‌ها خرید خود را از بهترین فروشنده انجام دهند. نکته مهمی که وجود دارد تاثیر تبلیغات دهان به دهان در اعتبار یک فروشنده است؛ اگر شما مانند یک فروشنده حرفه ای برخورد نکنید و مشتری از شما ناراضی باشد این نارضایتی را به دوستان و آشنایان خود انتقال داده و به تدریج وجه شما را نزد سایرین خراب می‌کند و بر عکس اگر یک مشتری از شما راضی باشد رضایت خود را به دوستان و آشنایان خود انتقال داده و به تدریج مشتریان شما زیاد می‌شوند. بنابراین رقابت را جدی بگیرید. در ادامه چند روش برای تبدیل شدن به یک فروشنده حرفه ای را به شما آموزش می‌دهیم.

مهارت فروشنده حرفه ای

ارتباطات موثر ایجاد کنید.

شما ممکن است بهترین محصول یا خدمت را به مشتری ارائه دهید اما در برقراری ارتباط ضعیف عمل کنید بنابراین مشتری را از دست خواهید داد. برای یک فروش موفق باید مشتری شما را دوست داشته باشد در غیر این صورت به راحتی شما را کنار می‌گذارد. البته این بدان معنا نیست که فروشنده ای که محصول بی کیفیت به مشتری ارائه می‌دهد اما رفتاری دوستانه دارد می‌تواند در مشتری وفاداری ایجاد کند بلکه به مفهوم این است که در کنار خدمات و محصولات با کیفیت رفتار دوستانه داشته باشید. شما به عنوان یک فروشنده حرفه ای می‌توانید برای بهتر کردن ارتباطات خود با مشتریانتان تاریخ تولد آن‌ها را بپرسید و در این تاریخ به ایشان تخفیف یا هدیه تقدیم کنید؛ مطمئن باشید زمانی که مشتری احساس کند مشتری خاص شما است، برای خرید در دفعات بعد لحظه شماری می‌کند.

 سئوال بپرسید.

گاهی مشتری برای خرید سر درگم است و دقیق نمی‌داند به دنبال چه محصولی می‌گردد؛ شما به عنوان یک فروشنده حرفه ای باید با پرسیدن چند سوال کلیدی ایشان را راهنمایی کنید. تجربیات فروشنده اگر به صورت صادقانه (نه صرفا کسب سود) بیان شود تاثیر مثبتی در فروش می‌گذارد. فرض کنید فردی برای خرید هدیه‌ای برای یک دختر بچه 5 ساله به فروشگاه لوازم بازی شما مراجعه می‌کند؛ او دقیق نمی‌داند چه می‌خواهد، فقط اسباب بازی می‌خواهد که یک دختر بچه 5 ساله را خوشحال کند! شما به عنوان یک فروشنده حرفه ای باید با سوالات درست ایشان را به بهترین و مناسب ترین اسباب بازی راهنمایی کنید. البته توجه داشته باشید گاهی سوالات پی در پی مشتری را کلافه می‌کند؛ اندکی از روان‌شناسی کمک بگیرید تا به موقع عکس العمل نشان دهید.

نحوه ارتباط فروشنده حرفه ای با مشتری

 از رقبا غافل نشوید

رصد کردن رقبا به معنای تقلید از ایشان نیست بلکه باید روند کلی بازار رقابتی را بدانید. گاهی برخی از فروشندگان به اشتباه بر روی تعصبات خود پافشاری می‌کنند و از رقبای خود عقب می‌مانند. خود را هم سو با تمایلات مشتری کنید برند نوکیا را به خاطر بیاورید؛ در یک برهه زمانی برند اول تلفن‌های همراه، نوکیا بود اما به علت مقاومت در برابر تغییر و روندی که رقبا در پیش گرفته بودند از بازارهای جهانی جا ماند. برای تبدیل شدن به یک فروشنده حرفه ای باید رقبای خود را دائم رصد کرده تا از روند جهانی جا نمانید. 

فروشنده حرفه ای از رقبا سبقت می گیرد

یک فروشنده حرفه ای وجدان دارد

وجدان یکی از صفات پسندیده انسانی است که در هر شغل و سمتی فرد را به سمت پیشرفت سوق می‌دهد. در امر فروشندگی نیز داشتن وجدان برای فروشنده بسیار پسندیده است. وجدان باعث می‌شود فرد به طمع سود بیشتراجناس بی کیفیت را در قالب یک جنس با کیفیت به فروش نرساند و توضیحات ویژگی‌های محصول را صادقانه به مشتری ارائه دهد تا مشتری خود تصمیم گیرنده نهایی باشد. اگر به عنوان یک فروشنده حرفه ای وجدان را سرلوحه کار خود قرار دهید، مشتری به شما اعتماد کرده و شما را به دوستان خود معرفی می‌کند.

 خلاقیت به خرج دهید

یک فروشنده حرفه ای فردی است خلاق که روز به روز در تلاش است تا بهترین محصول را به مشتریان خود ارائه دهد. فرض کنید فروشندگان 20 سال پیش می‌خواستند به روش‌های همان سال‌ها محصولات خود را بفروشند، آیا به نظر شما موفق می‌شدند؟ قطعاً خیر! بنابراین در فروش خود خلاقیت به خرج دهید. 

 بشاش و خوش بین باشید!

امروزه همه ما به نحوی با مشکلات شخصی خود درگیر هستیم و سعی می‌کنیم از افراد منفی دوری کنیم! اگر زمانی که پا به فروشگاه یک فروشنده می‌گذارید، فروشنده شروع به گفتن اخبار منفی کند آیا شما تمایل پیدا می‌کنید در دفعات بعد نیز از ایشان خرید کنید؟ یک فروشنده حرفه ای از اوضاع روز شکایت نمی‌کند و اوقات مشتری را تلخ نمی‌کند. یک فروشنده هوشمند سعی در ایجاد تجربه مثبت برای مشتری دارد و از منعقد کردن کلام منفی جداً خودداری می‌کند.

فروشنده حرفه ای خوش اخلاق

 یک فروشنده حرفه ای عاشق است 

یک فروشنده حرفه ای عاشق شغل خود است و هر روز از این که باید سر کار حاضر شود پر از شور و انرژی است! فروشنده‌هایی که از کار خود ناراضی هستند و هر روز از اوضاع کاری خود شکایت می‌کنند نمی‌توانند یک فروشنده ماهر و حرفه ای باشند. نه تنها در فروشندگی بلکه در هر شغلی عاشق آن کار بودن حرف اول را می‌زند زیرا کسی که عاشق شغل خود است روز به روز در راستای بهتر شدن تلاش خواهد کرد و از سکون بیزار است.


ارسال نظر

نام شما:

نظر شما:
نکته: HTML ترجمه نمی شود!

آموزش مهارت های فروش و بازاریابی در سانسل
  • شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
  • تلفن: 09131098875
  • ایمیل: info@sansell.ir