سانسل
متدولوژی فروش و اهمیت تطبیق آن با فرآیند فروش

متدولوژی فروش و اهمیت تطبیق آن با فرآیند فروش

متدولوژی فروش (Sales Methodology) و فرآیند فروش (Sales Process) در فروش سازمانی مفاهیم پایه و اصلی هستند.کاربردها و تفاوت های این دو را هر فروشنده ای باید بتواند تشخیص دهد. روش های فروش متفاوتی وجود دارد که ممکن است یکی از آن ها برای همه شرکت ها موثر نباشد. پس هر سازمان یا شرکت باید روش های مختلف را اجرا کنند و پس از نتیجه گیری، روش مطلوب را ثابت کنند.
 

متدولوژی فروش چیست؟

فروشندگان و مشاوران فروش برا اینکه نتیجه ای اثربخش در فروش و توسعه مهارت خود داشته باشند، روش ها و رویکردهایی را تدوین می کنند که متدولوژی فروش گفته می شود که تمرکز آن ها بر موارد خاصی مثل: تمرکز بر مشتری، متدولوژی راهکار فروش، فروش SPIN، فروش مبتنی بر بینش، فروش تحریک آمیز، متدولوژِی مشاور فروش و... است که هدف هرکدام مشخص است. برای مثال تمرکز بر کشف و روانشناسی بر پایه پرسش برای بررسی و درک مشکلات مشتری، هدف فروش SPIN است.
 
متدولوژی فروش چیست؟
 

تطبیق متدولوژِی فروش و فرآیند فروش چه اهمیتی دارد؟

به فعالیت هایی که برای کشف نیازها و تجارب گروهی سازمان انجام می گیرد، فرآیند فروش و به فعالیت های از پیش تعیین شده با هدف خاص و با تمرکز بر بخش خاص، متدولوژی فروش می گویند. اشتباه گرفتن این دو مورد در یک سازمان نتیجه خوبی در روال سازمان ایجاد نمی کند زیرا باعث گمراهی کارکنان می شود. فروشندگان باید روش خود را با فرآیند فروش سازمان تطبیق بدهند و برای کسب نتیجه بهتر و سوددهی آن را در راستای متدولوژی فروش توسعه بدهند.

معرفی شیوه های طراحی متدولوژی فروش

روش های زیر از متداول ترین روش ها در متدولوژی فروش هستند:
 

فروش هدفمند

فروش هدفمند در متدولوژی فروش کمک می کند با بکارگیری مراحل جزئی معاملات بزرگ خود را به نتیجه برسانید. نماینده فروش در این روش بر روی مشتریان خاص تمرکز می کند. نمایندگان فروش می توانند با مشتریان در این مرحله ارتباط برقرار کنند.
متدولوژی فروش می تواند نیازهای مشتری را مشخص کند و به فروشنده کمک می کند تا این مشتریان را به خریدار واقعی تبدیل کند. برای اجرا این روش ها باید بین بازاریابی، فروش و موفقیت در جذب مشتری هماهنگی ایجاد کنید. نکته ای که در متدولوژی فروش بر آن تاکید شده است، تمرکز بر کیفیت ارتباطات است و برنامه ریزی برای اینکه خدمات پشتیبانی به مشتری ارائه شود.
 
اهمیت تطبیق متدولوژی فروش و فرآیند فروش
 

فروش چرخشی

چرخه فروش در متدولوژی فروش باید کامل شود. SPIN Selling عبارت انگلیسی فروش چرخشی است. کلمه SPIN مخفف شده چهار کلمه شکلات (Problem)، وضعیت (Situation)، تعیین نیاز (Need/Payoff) و دلالت (Implication) است. شروع چرخه فروش با مشکلات است. شناسایی چالش ها و مشکلا مشتری در این مرحله جزء وظایف نماینده فروش است.
نمایندگان فروش در مرحله وضعیت متدولوژی فروش، وظیفه بررسی روند اجرایی و منافع فعلی خریدار را بر عهده دارند. مواردی که در این مرحله بررسی می شود، می تواند به فروشندگان و بازاریابان در پیدا کردن مشکلات مشتریان کمک کند.
در مرحله دلالت نمایندگان فروش اثرات ناشی از مشکلات مشتریان را توسط فرآیندهایی که اجرا می شود، درک می کنند. در این مرحله استدلال ها جمع آوری می شود و سوالاتی هم مطرح می شود.
مرحله تعیین نیاز اگر مراحل فوق به درستی انجام شود، به راحتی امکان پذیر می شود. کارشناسان فروش به دنبال همین رویداد هستند تا بتوانند در راستا درخواست مشتریان محصولات جدید ارائه دهند.
 
توسعه کسب و کار با متدولوژی فروش
 

استراتژی فروش را به چالش بکشید

به چالش کشیدن استراتژی فروش، از نکات مهمی است که مطرح می شود. تجارت B2b برای شرکت های بزرگ و کوچک معرفی شده که باعث رونق در فروش و بازاریابی شده است. وظیفه تجزیه تحلیل استراتژی فروش در بین رقبا از وظایف نمایندگان فروش است.
یکی از ویژگی های به چالش کشیدن استراتژی فروش و متدولوژی فروش، کنترل روابط است و باعث می شود که تیم فروش فقط به توانایی های خود اکتفا نکنند و هرروز مهارت های جدیدی یاد بگیرند.
 

فروش با ارزش

وجود متدولوژی فروش کمک می کند به شرکت ها که برای خلق یک ارزش متمایز یا سود قابل ملاحظه برای مشتری تلاش کنند. در نظر داشته باشید که مشتری محصول شرکت شما را نمیخرد بلکه آن چیزی که محصول شما آن را به عنوان نتیجه خرید در اختیار آنها قرار می دهد را می خرد.
مشتری زمانی ارزش محصول را بیشتر درک می کند که مزایای دریافتی بیشتر از قیمت محصول باشد. در نتیجه بهترین استراتژی فروش برای یک محصول بیان ارزش واقعی و نکات مثبت آن برای مشتریان است.
 
رابطه متدولوژی فروش و قیف فروش
 

متدولوژی فروش و قیف فروش چه رابطه ای دارند؟

متدولوژی فروش به معنای انتخاب بهترین روش فروش براساس یک برنامه ریزی دقیق است. هر شغل به یک استراتژی مجزا نیاز دارد؛ زیرا روش فروش هر کسب و کاری متفاوت است. یک مدیر موفق قبل از شروع کار باید یک برنامه ریزی دقیق و منسجم داشته باشد و نیروهای کار خود را آموزش دهد.
قیف فروش در دوره های متدولوژی فروش اهمیت فراوانی دارد که همه مدیران بازاریابی با طراحی و اجرای آن آشنایی دارند اما هستند افراد تازه کاری که روش اجرای آن را نمی دانند که روش های اجرای آن در دوره های آموزش فروش ارائه می شود.

متدولوژی فروش حرفه ای

آیا می دانید کدام متدولوژی فروش برای کسب و کارتان مناسب است؟

عوامل مختلفی در انتخاب متدولوژی فروش موثر است. بهترین انتخاب آن است که با اولویت ها و نیازهای شما تناسب داشته باشد و چون نیازها با گذر زمان تغییر می کنند، بهتر است با نیازهای فعلی شما تناسب داشته باشد. بعضی از متدولوژی های فروش در تکنیک‌های پرسش قوی‌تر هستند، بعضی دیگر برای توسعه حساب‌های بزرگ بهینه‌سازی شده‌اند و بعضی دیگر برای استراتژی معامله و مدیریت کانال ارتباطی در نظر گرفته می‌شوند.
برای اینکه استراتژی قدرتمندی داشته باشید بهتر است از چندین تکنیک باهم استفاده کنید و هرکدام که نتایج بهتری داشت را با یکدیگر ادغام کنید. ترکیب چند متدولوژی توانایی کسب‌وکارها را برای اجرای برنامه افزایش می‌دهد و در نتیجه سطح بسیار بالاتری از عملکرد را فراهم می کند.

 
 

ارسال نظر

نام شما:

نظر شما:
نکته: HTML ترجمه نمی شود!

آموزش مهارت های فروش و بازاریابی در سانسل
  • شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
  • تلفن: 09131098875
  • ایمیل: info@sansell.ir