سانسل
مدیر فروش کیست و چه وظایفی دارد؟

مدیر فروش کیست و چه وظایفی دارد؟

مدیر فروش وظیفه افزایش میزان فروش شرکت را برعهده دارد. مدیر فروش اطلاعات کافی و لازم را به نیروهای فروش انتقال می دهد تا بتوانند پاسخگوی نیاز مشتری باشند. به این نکته توجه داشته باشید که وظایف مدیر فروش و مدیر بازاریابی شبیه به یکدیگر است اما تفاوت های زیادی دارند و اگر مدیر فروش و مدیر بازاریابی یک نفر باشد، در فروش به مشکل برمی خورد. وظیفه مدیر بازاریابی تحلیل و بررسی بازار هدف است اما وظیفه مدیر فروش تحلیل بررسی و آنالیز فروش.

مدیر فروش چه وظایفی دارد؟

  • تشخیص فروشنده مناسب از وظایف مهم مدیر فروش است.
  • روانشناسی بازار برای اینکه بتوانند بازار را حدس بزنند تحلیل کنند.
  • استفاده از مارکتینگ و نقشه راه برای اینکه بتوانند به مشتری و هدف نزدیک شوند.
  • مذاکره فروش با مشتری و تبدیل به مشتری بالقوه
  • مدیر فروش بر فعالیت کارکنان واحد فروش نظارت می کند
  • جمع آوری لیست عاملین فروش و بازاریابان
  • رسیدگی به بازخورد مشتریان
  • تلاش برای شناسایی ریسک ها و فرصت های فروش
  • انجام کارها از طرف مدیر عامل


وظایف مدیر فروش


آیا بازده فروشندگان بدون وجود مدیر فروش مثبت است؟

بدون مدیر فروش، فروشندگان فقط 20% بازده مثبت دارند اما حضور مدیر فروش 60% بازده دارد. حتی فروشندگان عالی هم خیلی کم می توانند مدیر فروش خوبی باشند زیرا تکنیک های ارتباط فروش با مدیریت فروش متفاوت است. مدیر فروش قوی با مشتری ضعیف عملکرد بهتری دارد نسبت به مدیر فروش ضعیف و فروشنده قوی.

حضور مدیر فروش چه اهمیتی دارد؟

استخدام یک نیرو که هم مدیر فروش باشد و هم مدیر بازاریابی شاید به نظر به صرفه بیاید و در ابتدای کار سوددهی داشته باشد اما در طولانی مدت این این نتیجه برعکس می شود و حتی ممکن است باعث ورشکستگی شود. یک مدیر فروش خوب باید نگاه عمیقی داشته باشد و بتواند تصمیم قاطعانه بگیرد و از شکست نترسد. مدیر فروش باید نقشه راه فروش را با بازار حرکت دهد تا دچار افت نشود.

چه ملاک هایی باعث می شود مدیر فروش خوبی باشیم؟

هدف: مدیر فروش خوب باید بتواند در کم ترین زمان هدف گزاری کند و برنامه هدف را مشخص کند.
مدیریت بحران: باید مدیریت بحران خوبی داشته باشد و بتواند در شرایط بحرانی بهترین تصمیم را بگیرد.
شناسایی نقاط قوت و ضعف سازمان: مدیر فروش باید از نقاط قوت و ضعف آگاهی داشته باشد و آن ها را تحلیل کند تا بتواند نقاط قوت را افزایش دهد و نقاط ضعف را قوت بخشد.
ارتباط با فروشندگان و آموزش دادن به آن ها: مدیر فروش باید دائما با فروشندگان در ارتباط باشد و عملکرد آن ها را بررسی کند و نکات آموزشی به روز را به آن ها آموزش دهد.

آموزش مدیر فروش به فروشندگان

ایجاد انگیزه در فروشندگان: موفقیت های خود را با فروشندگان در میان بگذارید تا باعث انگیزه بخشی در فروشندگان شوید.
از تذکر دادن اجتناب نکنید: قبل از اینکه مشکل بزرگتر شود، تذکر دهید.
شناخت منابع انسانی: مدیر فروش باید منابع انسانی را شناسایی کند و با رفتار خوب خود به آن ها انرژی مثبت دهد.
شناخت منابع اطلاعاتی: هدف گزاری برای مقصد و بازار خود داشته باشید.
مشتری مداری: مشتری ها مهم ترین هدف در کار هستند، رفتار خود را با مشتری در نظر بگیرید.

آموزش مهارت های فروش و بازاریابی در سانسل
  • شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
  • تلفن: 09131098875
  • ایمیل: info@sansell.ir