سانسل
چالش های فروش و راه حل مقابله با آن ها

چالش های فروش و راه حل مقابله با آن ها

چالش های فروش همان چیزی است که فرآیند شیرین فروش را اندکی دشوار می‌سازد و در هر مرحله می‌تواند کسب و کار را با مشکلی جدی مواجه کند. اگر شما یک فروشنده با تجربه باشید این چالش‌ها را به خوبی می‌شناسید اما اگر یک فروشنده تازه کار باشید این چالش‌ها ممکن است شما را از ادامه فرایند فروش دلسرد کرده و حتی باعث رها کردن کار توسط شما بشود. شناخت چالش های فروش به شما در حل آن‌ها کمک کرده و باعث می‌شود متوجه شوید که این چالش‌ها بخشی از فرایند فروش بوده و برای هر شخصی در فرایند فروش پیش می‌آید. 
 

راه حل انواع چالش های فروش چیست؟

در این بخش قصد داریم شما را چالش‌هایی که ممکن است در فرایند فروش با آن‌ها مواجه شوید آشنا کنیم و راه حل‌های آن را با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.
 

"نه" شنیدن فروشنده در فرآیند فروش

در سال‌های گذشته شاهد بوده ایم که فروش به صورت تجربی آموخته و عملی می‌شد اما امروزه افراد متخصص دریافته‌اند فروش نیز مانند هر علم دیگری آموختنی است. بر هر فروشنده‌ای لازم است که فروش را آموزش دیده و سپس عملی کند اما موفقیت در گام‌های ابتدایی حاصل نمی‌شود؛ حتی فروشنده‌های بسیار حرفه‌ای نیز در طی فرایند فروش دچار چالش های فروش هستند و "نه" می‌شنوند. "نه" شنیدن بسیاری از مواقع به معنای ضعیف عمل کردن شما نیست و حتی باعث رشدتان نیز می‌شود.
 
راه حل مقابله با "نه"شنیدن: زمانی که "نه" می‌شنوید دو حالت پیش آمده است؛ مخاطب شما واقعا به محصول یا خدمتتان نیاز ندارد یا در مقابل آن گارد دارد. اگر مشتری احساس نیاز نمی‌کند شما به عنوان فروشنده می‌توانید در وی نیاز را ایجاد کنید یا در حالت دوم گارد مخاطب را با ادامه دار کردن پرسش‌ها بشکنید. در چالش های فروش و به ویژه چالش "نه" شنیدن باید بدانید که آن‌ها برخوردهای شخصی مشتری با شما نیستند و توهین به شخصیت شما نیست.
 
راه حل چالش های فروش
 

 مخاطب هدف را به درستی انتخاب کنید.

ممکن است شما در فرآیند و اصول فروش هیچ مشکلی نداشته باشید اما اگر مخاطب را به درستی انتخاب نکرده باشید یک چالش به چالش های فروش اضافه می‌کنید. برای تفهیم بیشتر موضوع به این مثال دقت کنید: فرض کنید شما فروشنده عصای دست هستید اما برای بازاریابی پلتفرم‌هایی را در نظر گرفته اید که برای افراد مسن کاربری راحتی ندارند؛ تعجبی ندارد که در چنین فضایی شما نمی‌توانید آن‌طور که باید فروش داشته باشید. 
 
راه حل برای انتخاب درست مشتریان هدف: فرقی نمی‌کند مشتریان شما براساس سن، جنسیت، ویژگی‌های روان شناختی یا ... انتخاب شده باشند؛ آن چه اهمیت دارد این است که شما از ابزارهای مناسب در زمان و مکان مناسب استفاده کنید. چالش های فروش با اندکی درایت حل شدنی هستند.
 
چالش های فروش برای انتخاب مشتریان هدف
 

اعتماد سازی در میان مخاطبان

اعتماد سازی در دنیای پیچیده امروز به یکی از اصلی‎ترین چالش های فروش تبدیل شده است. مشتری باید قبل از خرید کردن به شما اعتماد کند. برای آن که بتوانید مخاطب را به مرحله فروش برسانید لازم است که ابتدا ایجاد اعتماد کنید. اعتماد به ویژه در فروش‎های آنلاین لازمه کار محسوب می‌شود. 
 
راه حل ایجاد اعتماد: یک استراتژی برای جلب اعتماد مشتری داشته باشید و از هر طریق که برایتان امکان دارد اعتماد سازی کنید. شخصی سازی پیام و ارتباط گیری فعالانه با مشتری‌های مجازی یکی از راه حل‌های کنار آمدن با چالش های فروش است.
 
چالش فروش اعتمادسازی در مخاطبان
 

ارتباط گیری درست با مشتریان 

بسیاری از فروشندگان مطرح می‌کنند که مرز زمان، مکان و ابزار مناسب برای ارتباط گیری با زمان، مکان و ابزارهای نامناسب را نمی‌دانند و همین امر باعث می‌شود مشتریان زیادی را از دست دهند. در خوشبینانه‌ترین حالت اگر مشتری به کالای شما نیاز داشته باشد اما شما در زمان و مکان نادرست یا با ابزار نامناسب اقدام به برقراری ارتباط کنید احتمال زیاد فرایند ارتباط گیری به فروش منجر نمی‌شود. این چالش از میان چالش های فروش در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد اما توجه به آن یکی از اصلی‌ترین شروط موفقیت شما است.
راه حل ارتباط گیری صحیح با مشتری: توجه به تعهد زمانی، درک ارزش‌های مشتری، ارائه‌ پاسخ‌های قاطع و روشن و  «فراخوان به عمل» (Call to Action) واضح شما را به ارتباط گیری صحیح نزدیک می‌کند.
 
چالش فروش ارتباط گیری صحیح با مشتری
 

به نیاز مشتری توجه کنید.

در چالش ‌های فروش یکی از مهم‌ترین نکات این است که حل مشکل مشتری در اولویت قرار ندارد؛ به عبارت دیگر یکی از عواملی که فروش را با شکست مواجه می‌کند هدف صرفاً فروختن است. این دیدگاه که شما فقط باید هرچه می‌توانید بفروشید دیگر منسوخ شده است.
راه حل: اگر می‌خواهید روز به روز در فروش خود موفق‌تر شوید باید حل مشکل مشتری را در اولویت خود قرار دهید. اگر خود را دلسوز مشتری نشان دهید و سعی در حل مشکل ایشان داشته باشید یکی از اصلی‌ترین چالش های فروش را حل کرده‌اید. اطلاعات خودتان را در قالب یک مشاور به مشتری ارائه دهید تا شاهد افزایش فروش خود باشید.
 
چالش های فروش و توجه به نیاز مشتری
 

به روز باشید.

قدم برداشتن همگام با تکنولوژی روز دنیا یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که برای جلوگیری از به وجود آمدن چالش های فروش باید انجام دهید. فرض کنید در فضایی که همه رقبای شما در حال به روز کردن سیستم‌های فروش آنلاین خود هستند شما درگیر جذب مخاطبان حضوری باشید (که به احتمال زیاد راه به جایی نمی‌برد). دنیا تغییر کرده است و بی اطلاعی از این تغییرات می‌تواند به یکی از چالش های اصلی در فروش منجر شود.
 
راه حل: با رصد کردن رقبا و استخدام نیروهای جوان و آگاه به تکنولوژی روز دنیا شما می‌توانید در زمره فروشندگان مطرح و موفق قرار بگیرید. افرایش هوشمندی تیم فروش، همگام‌سازی سیستم‌های فروش و امکان دسترسی کامل به همه‌ی داده‌ها و برقرای امکان ایجاد یا تعریف مجدد استراتژ‌ی‌های بازاریابی از طریق کنترل و پیگیری عملکرد ابزارها از کارهایی است که برای حل چالش های فروش می‌توان انجام داد.
 
نکته مهم: امروزه در دوران کرونا، یکی از اصلی ترین چالش های فروش تغییراتی است که این ویروس در جهان به وجود آورده است. برای خروج از رکود فروش باید به فکر راه های نوآورانه ای باشید که شما را به فروش بیشتر و تامین رضایت مشتری برسانند.
 
چالش های فروش و به روز بودن
 
آموزش مهارت های فروش و بازاریابی در سانسل
  • شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
  • تلفن: 09131098875
  • ایمیل: info@sansell.ir