سانسل
فرانچایز بهترین راه سرمایه گذاری کم ریسک

فرانچایز بهترین راه سرمایه گذاری کم ریسک

فرانچایز در کشورهای درحال توسعه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. در این روش از کسب و کار از ایده های فکری و برندهای ثبت شده، طی یک قرارداد که هزینه ها را برای حق استفاده از دارایی مشخص کرده است، استفاده می شود. در صنف رستوران، فست فود و کافی شاپ نمونه های متعددی از این مورد را دیده ایم مثل مک دونالد. در ایران هم به نمونه های فرانچایز مثل بوف، هایده، پدر خوب و... می توان اشاده کرد. در این روش کسب و کار در صورت گرفتن مجوز از سمت صاحب امتیاز، باید هزینه راه اندازی اولیه و صدور مجوز سالانه به او پرداخت شود.

معرفی انواع فرانچایز

2نوع فرانچایز وجود دارد که به معرفی آن می پردازیم:

فرمت تجاری فرانچایز

فرمت تجاری فرانچایز(Business Format Franchising) بیشتر شناخته شده است. صاحب امیتاز در یک فرانچایز تجاری علاوه بر نام تجاری، محصولات و خدمات و یک سیستم کامل برای تجارت به شرکت امتیاز گیرنده میدهد. صاحب امتیاز موظف است در اموری مثل انتخاب محل مناسب، آموزش، راهنما عملیاتی، استانداردهای نام تجاری، کنترل کیفیت، استراتژی بازاریابی و پشتیبانی و مشاوره بازرگانی به امتیاز گییرنده کمک کند.

شیوه سنتی فرانچایز

همکاری در توزیع کالا همان فرانچایز سنتی است اما کمتر به عنوان فرانچایز شناخنه می شود. تمرکز اصلی در این نوع همکاری، فروش بیشتر است. صنایع تولیدی مثل شیشه نوشابه سازی، خودرو، پمپ بنزین و... می توان نمونه هایی از فرانچایز سنتی یا توزیع کالا معرفی کرد.

شیوه سنتی فرانچایز

نحوه کار فرانچایز چگونه است؟

اگر یک برند بخواهد در بازار سهم خود را افزایش دهد و یا با هزینه کم دامنه جغرافیایی خود را افزایش دهد، فرانچایز ایجاد می کند. فرانچایز برا صنعت های رقابتی و کسانی که تازه کار هستند بسیار مفید است. بعد از خرید فرانچایز نیاز نیست وقتی برای شناساندن نام و محصول خود صرف کنید.

اصول و مقررات فرانچایز چیست؟

قرارداد فرانچایز برای شرکت های مختلف، متفاوت است. اما در همه قراردادها باید سه پرداختی از صاحب امتیاز به فرانشیز پرداخت شود:
  1. امتیاز گیرنده باید به صورت پیش پرداخت حق استفاده از برند را بخرد.
  2. امتیاز گیرنده باید هزینه آموزش، تجهیزات یا خدمات مشاوره تجاری را به صاحب امتیاز پرداخت کند.
  3. به صورت یک عدد ثابت و یا درصدی از فروش تجارت به صورت سالیانه برای حق امتیاز باید به صاحب امتیاز پرداخت شود.
نکته: قرارداد فرانچایز مشابه یک اجاره است و به معنای حق مالکیت نیست. اصولا قراردادهی فرانچایز از5تا30 سال طول می کشد و عواقب جدی به دنبال نقض یا فسخ قرارداد زودرس به همراه دارد.

آموزش اصول فرانچایز

فرانچایز چه مزایا و معایبی دارد؟

استفاده از فرانچایز مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

مزایا

  • صاحب امتیاز قبلا تبلیغات خود را برای معرفی برند کرده است به همین دلیل اگر وارد قرارداد فرانچایز شدید، هزینه های تبلیغات برای شما کاهش می یابد.
  • فرانچایز ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهد.
  • ارائه دهنده فرانچایز همه امور فراهم کردن ملزومات، دکوراسیون، راه اندازی سیستم های مدیریتی و... را به عهده می گیرد و این نکات کار را برای راه اندازی کسب وکار بسیار آسان می کند.
  • دغدغه های مربوط به یافتن تامین کننده و پیمانکار کاهش می یابد.

معایب

  • در انجام برنامه های مدیریتی و تبلیغاتی انعطاف وجود ندارد
  • ایجاد وابستگی به صاحب برند در فرانچایز
  • تهیه مواد و برخی خدمات فقط  از صاحب برند باید انجام شود.

آموزش مهارت های فروش و بازاریابی در سانسل
  • شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
  • تلفن: 09131098875
  • ایمیل: info@sansell.ir